Så tycker svenskarna om Volvos nya lyxbil

Uppdaterad 2011-05-03 | Publicerad 2011-04-21

Många överraskades när Concept Universe avtäcktes i Shanghai. Få hade förutsett att Volvos nya lyxbil skulle ha en så radikal design.

Här är några av reaktionerna från de svenska läsarna.

En av Volvo Personvagnars långsiktiga strategier är att utforma sina bilmodeller med utgångspunkt från kundernas behov och livsstil. På bilutställningen Auto Shanghai 2011 avtäcktes Volvos "Concept Universe" – en bil som har utformats med stort fokus på de kinesiska bilköparna.

– Nu ser vi fram emot att höra vad våra krävande kinesiska kunder tycker om det här lyxiga konceptet, säger Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby.

Han avslöjar att bilen ger en glimt av vad köparna kan vänta sig av Volvos nästa stora sedanmodell. Concept Universe visar upp ett helt nytt formspråk som hämtat inspiration från klassiska Volvomodeller. De svenska motorjournalisterna hittade både nära och avlägsna släktingar i designen.

Volvo PV

”Fram känner vi igen 1950-talets svenska folkbil Volvo PV, bak är det mer Jaguar medan profilen andas Bentley. Och kylargrillen, som ju också har dragen kvar från PV, glittrar för att passa den kinesiska nyrikesmaken”, skriver Aftonbladet.

”Att bilen är en Volvo råder ingen tvekan om, men flera linjer kan relateras till andra klassiska bilar. Exempelvis känns den upprätta fronten lite lyxigt Rolls-Royce (men också, tillsammans med huven, en hel del PV), så även dörrarna där de bakre är upphängda i bakkant”, skriver Teknikens Värld.

Bilens radikala design har blivit en riktig ”snackis” på internet. Här är några läsarkommentarer från tre svenska nät-tidningar.

Aftonbladet

Adam M-L:
”Nu när jag kollat en stund, klickat och förstorat upp bilden framifrån, så är den väldigt snygg. Grymt fin formgivning och design - allt hänger samman. Rullar säkerligen tyst och lätt fram över gårdsplanen. Den andas lite sport, hälsa och mycket framtid. Jag gillar modellen som fan. Så skoj att se kvalitétsloggan på grillen. De här har de gjort förbannat bra.”

rolandrask:
”Volvo regerar! Ni som tycker ngt annat förstår inte bra design."
_
”Tycker bilen har mjuka, rena linjer. Fronten är vågad och futuristisk, tar ett tag att vänja sig vid. Men den kunde vara längre. En superlyxig bil ska ge "stridsvagns-känsla”, som t.ex. Rolls-Royce och Maybach.”

Auto Motor & Sport

Martini:
”Otroligt snygg och läcker. Jag gillar den skarpt. En riktigt riktigt snygg Volvo. Jag tar den gärna, alla dar i veckan.”
Björne:
”Volvo har kommit hem. Roligt att Volvo kunnat hitta en egen identitet igen. Denna en omisskännlig PV look-alike, kraftfull och robust men ändå elegant: Bakdelen ovanligt lyckad också."
Viktor:
”En tillbakagång framåt... Helt rätt val av Volvo att ta tillbaka Peter Horbury som chefsdesigner. Snygga rena former utan en massa överdrivna och ofunktionella veck.”
Jann:
”Snygg som fan! Äntligen vågar Volvo vara lite progressiva. Ni som klagar på denna måste vara extremt konservativa i ert tänk. Som sagt äntligen er schysst sedan från Volvo. Helt rätt tänkt.”

Expressen

Wivex:
”Super! Volvo vågar gå sin egen väg! Tog en tid att vänja sig men efter att gått igen alla bilder blir det 5 getingar!! Kommer den till Sverige,USA och Europa kommer säkert en del förändringar. Denna är för kineser. Kineser har något annan smak än vi svenskar. Annan inte sämre!!.”
lunko:
”Den kommer att slå knockout ! Sober och sportig på samma gång som modellen andas LYX. Helt perfekt i det segmentet."

pelleplutt:
Rätt tänkt. En bil som omedelbart uppfattas som snygg håller inte i längden. Ungefär som Big Tasty. Man måste vänja sig och sedan vill man aldrig byta.”

Volvo