Volvos nya lyxvagn - skuffar undan S80

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-03-05

Kombistuk ska ge ännu mer klirr i kassan

GENÈVE

Kombibilar är en guldgruva för Volvo.

Nu överväger man att skrota S80-modellen - och ersätta den med en lyxbil med drag av kombi.

Publikens reaktioner på konceptbilen VCC avgör om det blir verklighet.

Varje gång Volvo visar en ny kombimodell blir det säljsuccé och klirr i kassan ute på Hisingen en lång tid framöver.

Fyradörrars sedanmodeller har det svårare. Försäljningen brukar tappa fart efter den första perioden av nyhetens behag.

Efter en hel dags intensivt umgänge med den nya konceptbilen VCC tror jag att jag börjar förstå Volvos avsikter.

VCC är inte en framtida jättekombi utan Volvos egen version av en fyra dörrars sedan. Alltså ersättaren till S80, inte till V70.

Längre och bredare

Bilen är åtta centimeter längre än S80, fem centimeter bredare men lika hög.

Kombin V90 som Aftonbladet skrivit om flera gånger kan göras sjusitsig genom att höja taket i bakkant.

Problemet för bilindustrin just nu är att stora sedanmodeller är döda på de flesta marknader. För tillfället är det jeepar som gäller.

Att lägga ner den klassiska personbilen är ett alternativ, ett annat är att förnya konceptet, och det är just vad Volvo försöker sig på i Genève.

Framtill domineras VCC av en grill hämtad direkt från Volvo 164 från 1960-talet och bakluckan för tankarna till fiskbilen Volvo P1800 från början av 1970-talet.

De typiska Volvo-skuldrorna längs sidorna är extra markerade.

Bakdörrarna är hängda i bakkant för lättare insteg i det rymliga baksätet.

Inne i bilen har Volvo strävat efter att städa bort så mycket onödiga knappar och reglage som möjligt. Det är rena linjer och stora svepande ytor.

Förarplatsen är - som vanligt när det gäller Volvo - renodlad och ergonomisk.

Unikt rattnav

Unikt är rattnavet som inte snurrar med när man vrider på ratten. I navet sitter förutom krockkudden en mängd reglage, bland annat till automatlådan.

Baksätet kan skjutas fram eller bak för att öka ben- eller bagageutrymmet. I bagageutrymmet döljer sig bland annat kylskåp under golvet.

VCC är baserad på den nya plattform som bär upp de kommande stora Volvomodellerna.

Den utvecklas i Göteborg under Volvos ledning och ska även användas till andra lyxbilar inom Ford-gruppen.

Motorn är Volvos raka sexa men med direktinsprutning och en ny effektivare turboteknik som Volvo utvecklar just nu.

Volvo VCC

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln