Bra bilmånad – men dieselbilarna tappar

Uppdaterad 2018-01-17 | Publicerad 2017-10-02

Det fortsätter att säljas bilar som aldrig förr, visar nya siffror från Bil Sweden. Däremot har andelen dieselbilar nu tydligt börjat minska.

Nybilsregistreringen sjönk visserligen med 1,9 procent i september, jämfört med samma månad ifjol. Men det kan till stor del förklaras med att det var en mindre registreringsdag i år, vilket enligt Bil Sweden motsvarar cirka 5 procent färre registreringar.

Pekar mot rekordår

Hittills i år har nybilsregistreringen ökat med 3,1 procent. Helårssiffran för 2017 pekar mot rekord – 375 000 nya personbilar.

– Orderbankerna är helt otroligt fyllda. Det är högkonjunktur i Sverige, vilket också visar sig i en mycket stark bilmarknad. Låga räntor, köpstarka hushåll och en stark arbetsmarknad bidrar till det stora intresset för att investera i ny bil, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Däremot kan man nu se att andelen nya dieselbilar tydligt minskar. Antalet sjönk med 5,1 procent i september, och andelen gick ner från 49,4 procent i fjol till 47,8 procent.

Enligt Bertil Moldén beror det främst på att tjänstebilsägare byter till laddhybrider, tack vare det attraktiva förmånsvärdet på elektrifierade bilar.

– Och då blir det per automatik en bil med bensinmotor, säger han, eftersom nio av tio av de mest populära hybriderna har kombinationen el/bensin.

Dieselförbud påverkar inte

Hot om dieselförbud, och att regeringen beslutat sig för att gå vidare med planerna på miljözoner i svenska kommuner, tror han inte haft någon större inverkan på intresset för dieselbilar.

– Just nu säljs det Euro 6-bilar, och jag har inte läst någonstans att de kommer att omfattas av något förbud. På längre sikt kan det påverka, men då kommer vi att köra Euro 7 och 8-bilar med ad blue-teknik som minskar utsläppen av kväveoxider, säger Bertil Moldén.

1:a juli nästa år väntas det nya bonus-malus-systemet för bilar träda i kraft, som bland annat kommer att leda till kraftigt höjd skatt för nya bilar med höga utsläpp. Vill man undgå den höjda skatten och få bilen registrerad innan den 1:a juli bör man beställa den redan nu, menar Bertil Moldén.

”Leveranstiderna drar iväg”

– Leveranstiderna drar iväg uppåt sex till nio månader på de populäraste modellerna, säger han.

En annan effekt av bonus-malus-systemet är att den som köper en ny bil med låga eller inga koldioxidutsläpp kan få en bonus på uppemot 60 000 kronor. Men då gäller att bilen registreras från och med 1:a juli 2018, även om du beställer bilen idag.

– Jag tror att det kommer att hyras ett antal fotbollsplaner där de här nya bilarna ställs upp i väntan på leverans. Det kan röra sig om 20–30 000 kronor eller mer som du sparar på att vänta med att hämta ut den till 1:a juli, säger Bertil Moldén.