Australien: Testföraren lovprisar Volvo XC60

Uppdaterad 2011-07-07 | Publicerad 2011-06-30

Inte ens i tropiskt hällregn visade testbilen några tecken på att tappa fotfästet i kurvorna.

Den australiensiska motorsajten Caradvice har provkört Volvo XC60 D5. De hyllar bilens motor, körkänsla, komfort och design.

Testföraren anser att Volvos sports wagon är en av de snyggaste modellerna i sitt segment.

Anthony Crawford på australiensiska motorsajten Caradvice hyllar den sportiga ”avantgarde-designen” som tillsammans med de tongivande höga bakljusen utmärker Volvon från konkurrenterna. Han gillar även de starka sidopanelerna och den avsmalnande midjan som ger XC60:n ett ”muskulöst utseende”. Motorjournalisten konstaterar nöjt att Volvo XC60 D5 dessutom har en drivlina och ett chassi som lever upp till den exteriöra designen. Kolla vad modellen kostar i Sverige.

Entusiastisk över motorn

”Om jag gillade XC60:ns look och den superba kupédesign som erbjuds både till föraren och passagerarna, så är jag ännu mer entusiastisk över den femcylindriga dubbelturbo-motorn. Vid start och avfärd kan man höra det bekanta dieselklappret, men så fort du trycker ned gasen och når 420 Nm så belönas du med ett genuint sportigt morr som mer liknar T6:ans bensinmotor”, skriver Anthony Crawford på Caradvice.com.

Han noterar att motorn dessutom levererar ett bra drag – och hinkvis med vrid.

”Accelerationen är långt bättre än vad jag förväntade mig av en solid SUV på 1 836 kg. 0-100 är angivet till 8,9 sekunder, men om man ger högerpedalen en bra knuff från stillastående så känns XC60:n definitivt kvickare än så”, skriver Anthony Crawford på Caradvice.com.

Berömmer väghållningen

Han anser att väghållningen förtjänar lika mycket beröm. Testföraren upplever att XC60:n tar kurvor lika bra som en mindre bil – Volvon uppvisar enligt Crawford en självsäkerhet på vägen som är ovanlig bland andra fordon i storleksklassen. Detta beror delvis på modellens korta överhäng – en annan faktor är Haldex AWD, som får höga betyg av Caradvice. Till och med i tropiskt hällregn visade testbilen inga tecken på att tappa fotfästet vid kurvtagning. Modellens styrning är ännu en faktor bakom den sköna körupplevelsen.

”Volvo har alltid haft en bra känsla och motstånd i ratten – det gäller även för XC60:n. Den elektrohydrauliska styrningens snabba respons har en naturlig känsla som jag önskar att fler fordon kunde kopiera. Den tillåter XC60:n att styras exakt dit du pekar den, samtidigt som körning på motorväg känns lika övertygande”, skriver Anthony Crawford på Caradvice.com.

Fullmatad med säkerhet

Han konstaterar att modellen föga överraskande är fullmatad med säkerhetsutrustning. Bland annat är City Safety standard. Via en laser känner systemet av stillastående föremål. I hastigheter under 35 km/h kan olyckor i vissa fall undvikas helt genom att City Safety bromsar bilen maximalt – om föraren inte reagerar i tid. Om en olycka skulle inträffa så erbjuder XC60:n ett maximalt skydd för de åkande – något som uppskattas av Caradvice testförare.

”Säkerhet är en svår sak att marknadsföra – men nu när jag själv har två barn i släptåg finns det något betryggande i att veta att jag och familjen färdas på motorvägen, i högsta tillåtna hastighet, i vad som är en av världens säkraste bilar”, skriver Anthony Crawford på Caradvice.com.

Hyllar inbyggda barnstolar

Han hyllar även XC60:ns smarta lösning med de inbyggda barnstolarma. De är enligt testaren mycket lätta att fälla ut och han uppskattar även de hundratals dollar som sparas in på lösa barnstolar.

Anthony Crawford påpekar att bilen från utsidan ser mycket mindre ut än syskonet XC90 – han poängterar dock att detta inte märks nämnvärt på insidan. XC60:ns innerutrymme distribueras mycket smart, vilket innebär att fem vuxna med bagage bekvämt kan färdas i Volvon – med gott om plats för ben och huvuden. Baksätet som kan fällas med en 40/20/40-lösning innebär att bilen kan svälja även skrymmande last. Caradvice hyllar även Volvos bekväma säten.

”Stolsdesignen hos dagens bilindustri har kommit ljusår, även jämfört med var den befann sig för bara tio år sedan – men jag tvivlar starkt på att du kan hitta andra säten som är lika bekväma eller ergonomiskt stödjande som de i XC60:n”, skriver Anthony Crawford på Caradvice.com.

Kolla vad drömbilen kostar här.

Volvo