Branschen kritisk till nya skattehöjningen

Uppdaterad 2016-09-26 | Publicerad 2016-09-23

”Höjda bränslepriser slår ut befolkningen”

Bilisterna klarade sig lindrigt undan i årets budget och drivmedelsskatterna höjdes ”bara” med drygt 20 öre. För trots vallöften om motsatsen höjs skatterna återigen.

– Höjda bränslepriser slår ut befolkningen, men bidrar inte i någon större utsträckning till miljöarbetet, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Vid årsskiftet blir det ännu dyrare vid ”pumpen”.

Från och med 1 januari 2017 höjs skatten på bensin med 23,75 öre och för diesel är skattehöjningen 21 öre.

Det innebär att att regeringen får välbehövligt klirr i stadskassan – samt att Sverige fortsätter på utstakad väg mot världsrekord i drivmedelsskatt.

– Fortsätter det så här kommer vi 2017 ha världens högsta dieselskatt och bensinskatt 2019. Vi tycker det är fel väg att gå – det finns ingen nytta att pungslå lilla Sverige, säger Bertil Moldén.

8 av 10 resor görs med bil

För storstadsbor som enbart rör sig ”ınnanför tullarna” kan skatten på drivmedel tyckas motiverad, men för de som är bosatta utanför tunnelbanenätet är en bil ofta en av de viktigaste bitarna i vardagspusslet.

Eller för att titta på ren statistik: I Sverige står personbilen för nästan 80 procent av alla resor.

När ören läggs på ören, med lite extra moms – så börjar det kosta. I dagsläget står skatt för två tredjedelar av priset. Energiskatt, koldioxidskatt och moms innebär att när man fyller en 60-literstank (13 kr/l) – häller man samtidigt in 500 kronor i statskassan.

– Om myndigheterna behöver mer pengar för att stoppa in i sina budgethål, lägg det på tobak och alkohol som vållar mycket mer elände. Politikerna säger att de vill hålla landsbygden levande, men det här är raka motsatsen. I Stockholm, Göteborg och Malmö finns det kollektivtrafik, men kommer man utanför storstäderna – vad är alternativet? Höjda bränslepriser slår ut befolkningen, men bidrar inte i någon större utsträckning till miljöarbetet, säger Bertil Moldén.

Efterfrågar alternativ

Priset på drivmedel är dock, på grund av det låga oljepriset, billigare än på länge. Och just detta tog finansminister Magdalena Andersson fasta på när hon i fjol avslöjade att regeringen planerade bryta vallöftet och höja drivmedelsskatterna.

– I valrörelsen sa Socialdemokraterna att de inte skulle höja bränslepriset för att det var för högt. Sedan går det inte att säga emot att oljepriset just nu är lågt. Men då måste man fråga sig: om det är så här när priset är lågt – vad händer då när det går åt andra hållet? Hur skulle följsamheten vara om det blev en oljekris? Det kan ingen svara på, men vi gissar att den inte finns – och då skulle priset skena iväg enormt.

Istället för ständiga skattehöjningar efterfrågar Bertil Moldén bättre förutsättningar för alternativa lösningar.

– Vi svenskar gillar att göra rätt och vill gärna göra aktiva kloka beslut – inte bli piskade till att göra dem. Jag tycker man ska stimulera det positiva beteendet. Titta på Norge och Holland, där finns det goda exempel på morötter för mer energieffektiva alternativ.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.