Rekordstort intresse för att köpa husbil

Uppdaterad 2018-07-11 | Publicerad 2017-04-21

Det finns 87 000 husbilar i Sverige. Och intresset för mobilt fritidsboende fortsätter att öka.

Intresset för husbilar fortsätter att växa.
För femte året i rad ökar försäljningen.
Nu finns 87 000 husbilar i landet och nyregistreringen är rekordartat.

Hittills i år har nybilsregistreringen för husbilar i Sverige ökat med drygt 22 procent. Det innebär i reda siffror, att under ett vintrigt kvartal, har 1 631 husbilar registrerats i landet.

– Otroligt. Trodde inte det kunde fortsätta att öka i den här takten. Och hittills i år har vi den överlägset störst procentuella uppgången i Europa, säger Tomas Haglund, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) överraskat.

Någon förklaring till rekordintresset?

– Det är en helt ny marknad som har öppnat sig. Det är ett nytt segment. Många aktiva familjer som väljer ett mobilt fritidsboende.

Allt fler svenska barnfamiljer skaffar husbil. Har blivit ett nytt sätt att umgås.

Nytt sätt att curla

Husbillsmarknaden är bred. Från ett enkelt fordon med två inbyggda kojplatser för ett par hundra tusen kronor till riktigt exklusiva ”hus” för fyra-fem miljoner kronor.

I Sverige tycks en trend vara att aktiva barnfamiljer skaffar husbil, någonstans i mellansegmentet. Med hygglig komfort och bekvämlighet.

– Husbilen har tagit curlandet av våra barn till en ny nivå. Vi åker med dem till läger, fotbollsturneringar och semestermål för att umgås och ha det bäst. Ett bra sätt att hålla ihop familjen, tycker Tomas Haglund.

Trångt i landet

Baksidan av det stora intresset är att det på många ställen är glest med uppställningsplatser. Och där de finns blir det trångt.

– Ja, det är ett problem. Men vi driver sedan några år projekt Husbilsdestination med SCR (Svensk Camping) för att organiserat fler uppställningsplatser och göra Sverige till Europas bästa husbilsdestination. Men alla kommuner, markägare och intressenter har inte förstått utvecklingen och det har gått långsamt, säger Tomas Haglund.

En aktuell fråga för husbilar är regeringens så kallade bonus malus-system som är tänkt att ge en bonus till dem som köper bilar med låga eller inga koldioxidutsläpp, samtidigt som skatten ska höjas på nya bilar med höga utsläpp. För ägare av en normalstor husbil kommer förslaget leda till betydligt högre kostnader.

– Tycker det är en väldigt konstigt logik att straffa nya bilar. Trodde man ville värna om miljön. Men det är ju fler remissinstanser som haft invändningar, påpekar Tomas Haglund.

Följ ämnen i artikeln