”All time high” för bilförsäljningen 2017

Uppdaterad 2018-05-18 | Publicerad 2018-01-02

Bilförsäljningen steg med knappt 2 procent förra året.

Bilförsäljningen slog rekord under 2017 med nästan 380 000 nyregistrerade personbilar.
Men i år spår branschorganisationen Bil Sweden en inbromsning.
Flera förändringar på skatteområdet är förklaringen, enligt Bil Swedens vd Bertil Moldén.
– Många kunder och köpare har inte tagit till sig de här förändringarna, säger han.

Förra året rullade hjulen i den svenska ekonomin på högvarv, och i bilhallarna rådde en sällan skådad köpfest.

Totalt registrerades enligt Bil Sweden 379 255 nya personbilar under året, vilket är en ökning med 1,9 procent mot 2016.

– ”All time high”, konstaterar Bil Swedens vd Bertil Moldén. Svensk ekonomi går bra, arbetslösheten och antalet varsel är rekordlåga och räntorna ser ut att vara stabila till slutet av 2019 åtminstone, säger han.

Elektrifierad i fokus

En tydlig trend under 2017 har varit större fokus på elektrifierade bilar. Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, som släpper ut max 50 g koldioxid per kilometer, steg med 48 procent till totalt 19 210.

– Modellutbudet av elektrifierade bilar har ökat dramatiskt. Nu kan såväl singelhushållet som fembarnsfamiljen hitta en bil som passar, säger Bertil Moldén.

Samtidigt har dieselbilarnas höga kväveoxidutsläpp hamnat i fokus, något som också påverkat försäljningen. Andelen dieselbilar sjönk under 2017 till 49,1 procent, jämfört med 52,3 procent 2016.

Nobbar diesel

Det beror enligt Bertil Moldén främst på att tjänstebilsförarna ställer om från diesel till plug-inhybrider.

– Det är fullt logiskt, eftersom det är attraktivt ur förmånsvärdessynpunkt att byta till en hybrid. Och 9 av 10 hybrider har bensinmotor, säger han.

I år sker flera stora förändringar på bilområdet. Redan från årsskiftet höjdes det beskattningsbara värdet för bilförmån. Dessutom måste förmånsbilister betala trängselskatt för privatresor ur egen plånbok.

Och vid halvårsskiftet träder det nya bonus-malussystemet i kraft. Det kommer att ge höjd skatt för många nya bilmodeller, och bonus för köp av bilar med låga utsläpp.

Färre nya bilar 2018

Dessa förändringar får Bil Sweden att skriva ner prognosen för 2018 till 360 000 nyregistrerade personbilar.

– Många kunder och köpare har inte tagit till sig de här förändringarna. Ungefär en tredjedel känner inte till dem, en tredjedel funderar på hur de ska göra och en tredjedel agerar, säger Bertil Moldén.

Bonus-malussystemet innebär att den som vill undgå höjd skatt (malus) vid köp av en ny bensin- eller dieselbil måste registrera köpet innan 1 juli. För att få bonus ska registreringen istället göras efter 1 juli.

– 2018 blir ett ”ketchupår” när alla malusbilar ska ut innan halvårsskiftet, och alla bonusbilar i juli-augusti, säger Bertil Moldén.

Elbilsrevolutionen får vänta

Han tror att systemet, i kombination med ännu fler nya elektrifierade modeller, kommer att öka försäljningen av elbilar ytterligare under året. Bil Swedens prognos pekar på cirka 34 000 nyregistrerade supermiljöbilar, vilket skulle innebära knappt 10 procent av totalförsäljningen.

– Det är inget att yvas över. I Norge rullar idag omkring 110 000 elektrifierade bilar. I Sverige, med dubbel befolkning, handlar det om cirka 40 000, säger Bertil Moldén, som spår att det kommer att dröja ytterligare ett par år innan elbilsrevolutionen inträffar på riktigt.

– Då kommer priset på en elektrifierad modell ligga i nivå med en bensin- eller dieselbil, vilket gör det prisvärt för en vanlig konsument.