När ska utsläppen från industrierna granskas?

Uppdaterad 2013-10-17 | Publicerad 2013-08-26

Ingen vet hur det ligger till - ingen bryr sig

De tio värsta Norrlandsfabrikerna släpper i all tysthet ut 1,5 gånger mer partiklar än ­Stockholm, Göteborg och Malmö till­sammans.

Robert Collin.

Det finns en handfull forskare i Sverige som hävdar att dubbdäck är livsfarliga. Att partiklarna som dubbarna river upp från asfalten dödar flera tusen människor varje år i Sverige.

De kommer med rapport på rapport och får stort utrymme i media som agerar megafon i stället för att kritiskt granska.

Ja, partiklar är farliga. De allra minsta, PM2,5 som de kallas, följer med in i lungorna med inandningsluften och tränger sedan obehindrat in i blodomloppet och kan orsaka cancer. Men PM2,5 har ingenting med dubbdäck att göra. PM2,5 kommer från avgaser och från industrin.

De större PM10 kommer delvis från vägbeläggning som slits av dubbarna. Delvis från byggen och rivningar. Delvis från sanden som gator och vägar sandas med, och som slits ner till damm (= partiklar) när alla typer av däck kör och ­maler. Hur mycket kommer från dubbdäck, från byggen, från snösvängens sandning? Och hur mycket blåser in från Mellan­europa? Ingen vet.

De forskare som i medierna om och om igen låter framskina att det är just dubbdäcken som dödar talar mot bättre vetande. Lyssna gärna på dem, de säger det inte rent ut, men i omskrivningar och låter journalisterna ­tolka: ”Dubbdäcken ­dödar 3 500 personer varje år i Sverige”, hur ofta har vi hört det?

Jag skrev om en effektiv jättedammsugare, en svensk uppfinning, som suger upp allt damm och skräp ner till minsta partikel på gatorna. Den ingår i ett försök i Stockholm där Väg och transportforskningsinstitutet är med och utvärderar. VTI:s partikelforskare heter Mats Gustafsson, han fick vara med i artikeln och han fick läsa genom före publicering.

Han ville ändra sitt talspråk i telefonsam­talet till byråkratspråk, utan att ändra innebörden, och han ville ändra mina omdömen om den effektiva jättedammsugaren. Ett tag ville han få in att partiklarna faktiskt kunde komma ­flygande i luften, och det fick han. Men sen ville han ta bort det igen. Och då fick han det.

Sen när texten kom i tidningen blev han sur. Och skrev ett mejl. Som jag tog in på min Mejla-sida.

Då blev han ännu surare och skrev till chef­redaktör Jan Helin och informationschefen på VTI skrev en indignerad debattartikel i journalistfackets tidning Journalisten.

När forskarna på 1500- och 1600-talet påstod att ­vissa kvinnor var häxor och borde brännas höll journalisterna med. När forskarna under början och mitten av 1900-talet påstod att lappar, negrer och judar var underlägsna ”raser” höll journalisterna med. När forskarna på 1930-talet hävdade att tvångssterilisering av prostituerade, tattare, sinneslöa och en del andra kvinnor (jo, det var mest kvinnor som skulle steriliseras) ifrågasattes inte heller det av journalisterna. Lagen om tvångs­sterilisering fortsatte att gälla ända fram till förra året.

Forskare har i alla tider haft stolliga idéer som de salufört med hjälp av journalister. Okritiska journalister.

Min kollega här på Aftonbladet Joachim Kerpner har tillsammans journalisterna Peter Jonsson på Sundsvalls Tidning och Hans L Olofs­son på Norrländska Socialdemokraten granskat utsläppen från industrin. Utsläpp som innehåller partiklar som inte är reglerade i någon EU-lagstiftning och som ingen bryr sig om.

Miljöministern Lena Ek oroar sig i ett ut­talande för att E4:an genom Sundsvall alstrar för mycket partiklar. Oftare än 35 gånger per år överskrids EUs gränsvärde på 50 mikrogram partiklar per kubikmeter luft.

Men alldeles intill E4-genomfarten ligger karbidfabriken i Stockvik och den tillåts enligt svensk lagstiftning att släppa ut tusen (1 000) gånger mer partiklar än vägtrafiken, 50 milli­gram. Och det gör den.

År 2010 var utsläppet 165 ton partiklar, ­vilken motsvarade en fjärdedel av alla partikel­utsläpp i Sundsvalls kommun. Förra året hade utsläppen från denna enda fabrik ökat till det dubbla, till 342 ton.

Siffrorna från Naturvårdsverket visar att de tio värsta Norrlandsfabrikerna i all tysthet släpper ut 1,5 gånger mer partiklar än ­Stockholm, Göteborg och Malmö till­sammans.

Och medan bilisterna ska straffas för att de kör på de säkraste däcken tillåts industrin höfta lite som den vill med utsläppen. Enligt Naturvårdsverket baserar en del industrier sina utsläppsberäkningar på enstaka provtagnings­tillfällen, andra gör mer kontinuerliga mätningar men inte vet riktigt hur det ligger till.

Och ingen bryr sig.

I Kungariket Sverige har politikerna ­bestämt sig för att det är dubbdäcken som dödar. Och de forskare som vill forska på det temat har sitt uppehåll räddat med forsknings­bidrag i en strid ström.

Följ ämnen i artikeln