Nytt ”körkort” ska få bort verkstadsfusket

Uppdaterad 2015-09-15 | Publicerad 2015-09-14

Kalla fakta avslöjade verkstadsfusket.

Nu tar branschen i med hårdhandskarna och snart ska verkstäderna ta ”körkort”.

– Det var ett uselt resultat och en väckarklocka för branschen, säger Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det var i fjol som tv-programmet Kalla Fakta undersökte hur det stod till med fusket i bilverkstäderna. Resultatet var nedslående och i sju av åtta fall var utfallet ”underkänt”. Detta fick konsumentminister Per Bolund (MP) att ryta till och kräva att branschen bättrade sig.

Under måndagen presenterade Kontrollerad Bilverkstad (KBV), Motormännens riksförbund (MRF) samt Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF) en strategi för hur man ska lösa problemen. Och ett av svaren är att verkstäderna ska ta ”körkort”.

– Vi har kommit överens om ett ”körkort”, ett kvalitetssäkrande certifikat för verkstäderna. Körkortet blir då ett sätt för branschen att regler sig själv, säger Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.

”Körkortet en kvalitetsstämpel”

Men vad betyder att en verkstad har ”körkort”? Thomas berättar att det blir en kvalitetsstämpel som konsumenter kan titta efter – och som då visar att det är ett schysst företag som har kompetensen att genomföra reparationer och service.

– Certifikatet ska säkerställa fackmässiga reparationer. Att kundhanteringen sker enligt branschens reparationsvillkor samt att det ställs krav på revision vartannat år och löpande, uppföljande, kvalitetskontroller från en tredje part som KBV, säger Thomas Engström. Det är tänkt att införas under 2016 och än så länge är det ett frivilligt branschincitament – men det är tänkt att omfatta alla bilverkstäder på sikt.

Förändring efter Kalla Fakta

Dock vill Thomas trycka på att de flest i dagsläget faktiskt är nöjda med sin serviceverkstad, i varje fall de som i dag lämnat in sin bil på någon av KBV:s 400 anslutna verkstäder.

– Nytt efter Kalla Fakta är att vi försöker få verkstäderna att titta ett extra varv på bilen. Behövs det någon åtgärd utöver det som kunden beställt? Service är i dag inte alls lika omfattande som förr i tiden, men vi vill återta ansvaret och se till att informera kunderna. Där kan dokumenterad kvalitetsuppföljning och stickprov, saker som ett ”körkort” innebär, spela stor roll.

Följ ämnen i artikeln