– Bilköpet blev en mardröm

Publicerad 2012-06-14

Bo Karlssons Skoda har stått på verkstan i flera månader

Bo Karlssons Skoda Superb visade sig vara ett måndagsexemplar. 
Nu kämpar han för att bli av med bilen innan garantin går ut. Foto: ULF LAVEBORG

Bo Karlsson trodde att han hade köpt sin drömbil. Den visade sig snart vara en rullande mardröm med en uppsjö av "spökfel” som kom och gick.

Nu kämpar Bo för att bli av med bilen utan att behöva acceptera handlarens ”skambud”.

Det var i augusti 2010 som Gislavedsbon Bo Karlsson hämtade ut sin sprillans nya Skoda Superb 2.0 TDI Kombi 4X4. Med all upptänklig extrautrustning gick kalaset på 340 000 kronor.

Redan de första dagarna upptäckte Bo att växellådan inte fungerade som den skulle.

En ny växellåda sattes in på återförsäljarens verkstad. Bytet täcktes av nybilsgarantin.

Föga anade Bo att han skulle bli stamkund på samma verkstad.

Totalt har 30 fel rapporterats under de två år som Bo haft bilen. Det har lett till tolv åtgärder av verkstaden i form av utbytta komponenter och inredningsdetaljer.

Ändå kvarstår 14 fel på Bo Karlssons Skoda.

– Bilen har varit inne säkert 20 gånger. Uppskattningsvis har bilen stått sammanlagt tre och en halv månad på verkstad, suckar Bo.

Felen kommer och går

Det som irriterat honom mest är dock inte antalet fel, utan att så många av dem är så kallade periodiska, som kommer och går. Det handlar om allt från missljud och motorstörningar till ytterbackspeglar som inte går tillbaka till normalläge.

– Det betyder att jag lämnar in bilen för fel som verkstaden inte hittar. Jag får tillbaka bilen, felen återkommer, jag lämnar in bilen igen. Så där håller det på.

Senaste gången bilen lämnades in var i januari då underkörningsskyddet hade lossnat. Då krävde Bo att felen skulle åtgärdas en gång för alla.

– Då sa jag ”Nu behåller ni bilen, kör med den, använd den så att felen kommer fram.” Nu har det gått två månader till och bilen är fortfarande inte klar.

Ett speciellt kapitel rör den elektroniska diffspärren som Bo menar är verkningslös.

– De hittar inget fel på den och det kan jag inte förstå. Jag har fått den att funka en gång. Jag är tekniskt intresserad och vet att diffspärren är ett omvänt ABS-system. Men det enda som händer när systemet belastas är att två hjul står och spinner.

Samtidigt ångrar inte Bo sitt val av bil.

– Jag gillar verkligen bilmodellen och vet att andra ägare är jättenöjda med sina bilar. Det gör att det känns ännu värre för mig att åka runt i det här måndagsexemplaret.

Jonas Carpvik hos återförsäljaren Svenstigs Bil i Gislaved hävdar att de gjort allt som går för att få ordning på Bo Karlssons fel.

– Det här fallet är inte avslutat för vår del. Vi har kommit överens med Bo om en lista på punkter som vi är fullt medvetna om att vi tillsammans måste hitta en lösning på. Problemet är att vi inte har kunnat hitta de här felen som Bo påtalar. Vi har kört bilen, felsökt på programvaran och på alla sätt försökt framkalla felen.

– Vi har lagt ned otroligt mycket tid både själva och ihop med Skoda för att hitta de här felen.

Kan inte nå en uppgörelse

Redan på ett tidigt stadium diskuterades en uppgörelse som gick ut på att säljaren tog tillbaka bilen. Bo skulle få betala ett mellanpris för att få en ny bil av samma modell.

– Vi har gett honom ett erbjudande att byta in bilen, det gjorde vi för länge sen. Sedan har vi gett honom ännu ett erbjudande som vi tagit fram baserat på MRF:s regelverk och tillsammans med Skoda som han inte accepterat, säger Jonas Carpvik.

Regelverket säger att om ett köp ska hävas ska ett visst värde för varje månad och varje antal hundra körda mil räknas av på den inlösta bilens värde. Bo Karlsson anser att uppgörelsen missgynnar honom. 

– Problemet är att så länge det här pågår skjuts allt på framtiden. Tiden går och milen tickar på, vilket är något negativt för mig och det tas det inte hänsyn till i de här erbjudandena. Så jag bjöd hälften vilket de tog som ett stort skämt.

Låsta positioner med andra ord. Bo Karlsson känner paniken komma krypande. Skodas två-åriga nybilsgaranti skulle ha gått ut i augusti.

– De har erbjudit mig förlängd nybilsgaranti med sex månader och det är en schysst gest.

Samtidigt har jag tappat förtroendet för bilen och garantitiden tar ju ändå slut. Ska jag ta det här ur egen plånbok blir det inte kul.

Ulf Laveborg

Följ ämnen i artikeln