Jaguarens framtass

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-29

"Den här bilen är det närmaste vi kan komma ett levande väsen", sa Jaguars grundare, Sir William Lyons om Jaguar R-D6, en konceptbil som byggts för att visa hur framtidens Jaguar ska se ut.

Man är böjd att hålla med. Bilen ser levande ut på ett illusoriskt vis.

Byggd till stora delar i aluminium, kolfiber och andra hårda, lätta

material. Ett rent sportvagnschassi och i motorrummet en riktigt biff

- en 2,7-liters vridstark dubbelturbo-diesel i V6-konfiguration. Denna hårdtrimmade oljebrännare levererar 230 hästar vilket inte förefaller så mycket jämfört med bensinmotorer. Men vridmomentet är i supersportvagnsklass, drygt 500 newtonmeter.

Jaguar R-D6 accelererar från stillastående till 100 km/tim på höga fem (sekunder) och toppar 250 km/tim. De fyra åkande färdas då i framtidslyx, man sitter i tjocka läderstolar omgiven av krom, putsade aluminiumprofiler och startknappen är dold i toppen på växelspaken, som en avtryckare i ett jaktplan.

Jaguar R-D6 är en kort, tjock muskel. Bara 433 cm lång men 215 cm bred och bara 139 cm hög. Insteget till baksätet sker via dörrar upphängda i bakkant, precis som i Rolls Royce Phantom.

Men Rollsen skulle aldrig ha en chans på vägen.

Bokstaven R i jaggans modellnamn står inte där för syns skull.

Jaguar R-D6

Skrivbordsbilder

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln