Antivältgaranti

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-08-24

Volvos chassitekniker Leif Norén har berättat att Volvo XC90 är omöjlig att välta.

Ett djärvt påstående med tanke på att jeepar i allmänhet är höga och ranka och synnerligen lättvälta.

Aftonbladet körde älgtestet för att kolla.

Det var med stora förväntningar de svenska biljournalisterna skulle testa den nya Volvojeepens unika elektroniska antivältsystem, RSC, roll stability control.

Volvo, som ju numera ägs av Ford, lanserar sin jeep i ett skede när tusentals amerikaner har stämt Ford på miljardbelopp sedan de vält och skadats i sina Ford Explorer, eller sen deras anhöriga omkommit i rullnings-olyckor med den farliga terrängbilen.

Exploderande däck

Ford skyller ifrån sig på däcktillverkaren Firestone eftersom bilarna ofta vält sedan ett däck exploderat.

Däckexplosion eller inte, bilar ska inte välta, vare sig vanliga bilar eller jeepar. Därför har Volvo, världsledande när det gäller säkerhet, tvingats att konstruera ett antivältsystem som saknar motstycke.

I princip är det ett vanligt elektroniskt antisladdsystem, som ESP även om Volvo kallar det DSTC. Men Volvo har kompletterat de gyron som registrerar om bilen får sladd med ett gyro som känner av när bilen börjar luta för mycket.

En dator räknar ut om lutningen är farlig med hänsyn till bilens hastighet, hjulens styrutslag, rattrörelsen och gaspådaget.

När det lutar för mycket aktiveras bilens bromsar för att tvinga ner bilen på alla fyra igen.

Bilens stabilitet skulle testas på en stor asfaltplan i det numera världsberömda älgtestet och en alldeles riktig älg i plywood hade placerats ut mitt i konbanan.

Bakhjulet lyfter

Jag börjar med att köra in bland konerna i 60 kilometer i timmen och i första undanmanövern aktiveras bromsarna och motorn tappar fart trots att jag håller gaspedalen i botten. Jag ökar farten efter hand men elektroniken går inte att lura.

Vid 70 km/tim och sju personer i bilen lyfter den lite på ena bakhjulet men helt utan dramatik. Bromsarna griper in, bilen tappar fart och ordningen är återställd.

Cross 90 lever inte bara på elektroniken, chassit är i grunden mycket bra, det är ju samma bottenplatta som i S80, V70 och S60.

Och trots att XC90 är 25 cm högre har tyngdpunkten bara höjts med nio centimeter.

Jag har tidigare varit uppe på två hjul med flera olika jeepmodeller i älgtestet. Med XC90 är den balansakten omöjlig att utföra.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln