Varför blir kopplingen jättemjuk när jag kör fort?

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-03-08

Jag har problem med kopplingen på min Saab 9-5 2,3t från 2000 som har gått cirka 17?300 mil.

När jag kör i 100 km/tim och över det i cirka en mil och mer, och sen ska koppla så är den jättemjuk och tar långt ner i botten, men när jag tryckt några gånger på kopplingen eller hållit den nere så är den ”normal” igen. Lamellerna verkar vara bra, de slirar ingenting när man gasar på. Har du någon aning om vad det kan vara för fel? En kompis pratade om att de kunde hjälpa­ med att lufta kopplingen och byta bromsvätskan, att det kunde vara den som är gammal. Om inte det skulle hjälpa, vad kan det då vara?

Fredrik Johansson

För den oinvigde läsaren kan det vara lite förvirrande att prata­ om bromsvätska i samband med kopplingen. Därför börjar vi med ett förtydligande. Broms- och kopplingspedalen har samma sorts vätska, men i olika ledningar, som överför kraften till kopplingen, respektive bromsarna.

Nu över till ditt problem. Gummipackningen i kopplingens slavcylinder börjar bli sliten. Därför håller den inte tätt när cylindern blir riktigt varm och diametern ökar. Att byta bromsvätskan löser alltså inte problemet. Byt i stället både huvudcylindern och slavcylindern – om du bara byter slavcylindern så kommer det ökade trycket i systemet snart att även förstöra huvudcylinderns packningar.

Följ ämnen i artikeln