Nu är det hög tid att köpa tillbaka!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-07-16

Robert Collin om Volvos framtid

Blott Sverige svenska krusbär har, skrev Carl Jonas Love Almqvist för drygt 150 år sedan.

Och fortfarande för 15 år sedan kunde vi skriva: Blott Sverige svenska bilar har.

Men vi vet hur det gick.

Krusbären genmanipulerades och tappade smaken, och nu har även Saab och Volvo börjat förlora sina ursvenska gener.

Det där svenska kan vara svårt att ta på, men det är lite som foträta skor i stället för högklackat.

Det svenska är klokt och hänsynsfullt.

Ungarna i baksätet är lika viktiga när bilen utvecklas som pappa bakom ratten. Komforten lika viktig som köregenskaperna. Lastutrymmet minst lika viktigt som växelspaksknoppen. Och verklig krocksäkerhet är viktigare än publikfriande krocktester.

General Motors har raderat Saabs ursvenska gener. Ford är på god väg att förstöra Volvos.

Men nu ryktas det att Ford vill sälja Volvo. Jo, säger mina källor på Hisingen, det är något i luften:

– Ford som alltid varit på oss som hökar har liksom tappat intresset för oss de senaste månaderna. Lämnat oss i fred.

Ryktet säger att kineserna är troliga köpare. Ur askan i elden.

Men den gula faran borde väcka Leif Johansson och hans fransyska kärlek Renault. För om kineserna kommer åt Volvo-loggan sitter den snart på allt som rullar ut ur fabriken, inte minst på kinesernas egna lågbudgetlastbilar. Och då kan Volvo lastvagnars mångåriga satsningar i Kina vara bortkastade. Hela världsryktet står på spel.

Leif Johansson, du gjorde kanske rätt när du sålde Volvo personvagnar till Ford. För du trodde att Ford var ett välskött företag med god ekonomi som kunde utveckla Volvo. Men det var fel, Fords ekonomi var en bubbla.

Nu är det dags att köpa tillbaka. Gör Volvo svenskt igen och utveckla varumärket tillsammans med Renault.

Sverige och svenskarna behöver Volvo!

Vi kan inte leva på rock’n’roll och it. Vi behöver riktiga jobb där man svettas och där svenska snillen får utlopp för sin uppfinningslusta.

Volvo personvagnar är på väg att hamna i kinesiska händer, eller hos ryska maffian.

Leif Johansson, gör något!

Tänkbara köpare - för och emot:

Läs också:

Följ ämnen i artikeln