ROND 1: Att köra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-02

10 småbilar i stort test

REN KÖRGLÄDJE Peugeot 206 är lättstyrd i alla lägen och har den skönaste ratten.

Småbilar är av tradition kör-glada. Kombinationen -liten, lätt och kvickfotad bil samt -hyfsat med motoreffekt betyder -oftast snabba- reaktioner och skapligt med körglädje.

Men det finns undantag.

Toyota har fin styrkänsla.

Ett är Fiat Panda vars chassi är slappt och underdämpat. Resultatet är en bil som kränger och understyr.

Styrningen är däremot fin, city-läget i stan gör Panda extra smidig när det är trångt. Men tyvärr har Panda också lite för klen motor. På motorväg måste man ibland växla ner för att hålla hastighetsgränsen – och på landsväg är omkörningar ingen lätt match.

Punto överraskar

Även Kia Picanto har ett chassi som är för slappt. Bilen kränger och innerhjulet tappar lätt greppet. Med Kia Picanto kör man helst lugnt – liksom med Nissan Micra som är en besvikelse- med okänslig styrning.

Samma sak med Fiat Punto. Bra är istället den fina drivlinan i Punto, -både växellåda och motor överraskar positivt.

Det gör också Toyota Yaris, som har fin styrkänsla och ett ganska glatt chassi som gör att Yaris trivs fint på småvägar.

Inne på trånga stadsgator är Yaris lättparkerad, man har fin överblick över bilens alla ”hörn”.

206 snabbast i älgtestet

Mitsubishi Colt är storvuxen och ger onekligen en viss storbilskänsla.- Men den försvann i testbilen på grund av den trecylindriga motorn vars gångkultur är riktigt risig.

När man slirar igång på kopplingen ruskar hela motorpaketet på sig och det slår i kopplingspedalen. Men förarmiljön i övrigt är bra i Colt och styrningen känns dessutom kvick i -reaktionerna.

Ändå utmärker sig Colt negativt på punkten stadssmidighet. Bland annat är vändcirkeln bland de större och -sikten är absolut inte bra.

Gamla Peugeot 206 tillhör istället de bättre. Bilen är lättstyrd i alla lägen och styrkänslan är underbart informativ. Dessutom har Pegan den klart skönaste ratten att hålla i.

Växellådan är långslagig med -gänglig känsla i spaken – men växellägena är exakta och lätta att hitta.

Chassibalansen i 206 drar åt det överstyrda hållet men bilen tappar aldrig fattningen. I undanmanöverprovet, populärt kallat älgtestet, -rinner 206 igenom i 66 km/tim med full last – snabbast i hela testet.

Även Skoda Fabia är en trevlig bekantskap i tuffa älgtestet – trots att anstisladdsystemet inte kan fås -tillsammans med den lilla 1,2-liters-motorn. Styrningen är fin och bakom ratten är det också lätt att trivas. Förar-miljön är -användarvänlig och alla knappar och reglage sitter där man förväntar sig.

Körglädjen är viktigast

Citroën C3 är kul att köra, test-laget rankar den som tredje bäst, ett litet snäpp efter VW Polo och -Peugeot 206.

Chassit i C3 är faktiskt bäst, med utsökt fjädring och dämpning på -klassiskt Citroën-manér, bra balans och en trevlig servostyrning som ger bra vägkontakt.

Visst kränger C3 mer, men -motorn på 75 hästar räcker till. C3 går mjukt och fint och växellådan är lättjobbad.

I VW Polo får körglädjen höga -betyg. Att Polo upplevs som rolig är motorns och växellådans förtjänst. Samspelet mellan motor, låda och koppling är precis så där naturligt -klockren som man bara kan önska sig.

Körglädjen förstärks också av fin styrning och rattkänsla, överlägset bäst i det här gänget.

Men trots det vinner faktiskt gamlingen Peugeot 206 denna rond knappt.

Avgörande är totalupplevelsen av chassi, styrning och drivlina.

Körglädjen, alltså.

Småbilstestet - rond för rond

Alla bilarna i testet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln