Volvo kan bli kinesiskt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-06

Miljardär pekas ut som tänkbar köpare

En kines som blev miljardär på att sälja dåliga mopeder.

Han pekas ut som Volvos köpare.

– Det kan mycket väl stämma, säger bilindustriexperter.

Den kinesiska biltillverkaren Geely Automobile ska ha uppvaktat Volvos ägare Ford om ett köp redan innan det var känt att bilföretaget var till salu.

Det hävdar den ansedda amerikanska affärssajten Bloomberg.

Bloomberg påstår, med hänvisning till tre anonyma källor, att ”samtal pågår” mellan den amerikanska biljätten och den kinesiska uppstickaren.

Förnekar diskussioner

I en kommentar förnekar Geelys vd Li Shufu att diskussioner pågår just nu, något som enligt flera amerikanska affärssajter inte behöver innebära att uppgifterna är felaktiga.

Volvos presschef Mårten Wikfors hänvisar till Ford och Fords talesman Mark Trubi vill inte uttala sig för Aftonbladet.

– Det här är långt ifrån orimligt. Ford vill sälja, men inget av de etablerade bil-företagen i världen har råd att köpa Volvo nu. Då återstår företag i Kina och Indien som vill ut på världsmarknaden, säger Mikael Wickelgren, docent vid Handelshögskolan och expert på bilindustrin.

– Det skulle vara en strategisk investering för Geely. Med Volvo får de ett etablerat varumärke samt kompetens de saknar.

Köpa kompetens

Fordonsindustrianalytikern Matts Carlsson tror att uppgifterna kan vara sanna.

– Geelys vd har sagt att målet är att tillverka världens bästa bilar. Det är ett oerhört kaxigt påstående och går inte att uppnå utan att köpa kompetens.

Ingen av experterna tror dock att ett kinesiskt köp innebär att Volvo fysiskt lämnar Sverige. Företaget är helt enkelt för stort för att en flytt skulle fungera.

Li Shufu är en av Kinas rikaste män. Han grundlade sin förmögenhet på att tillverka billiga mopeder och kylskåp. 28 år gammal började han drömma om en egen bilindustri och fick på bara två år igång biltillverkning.

Ett av de sämsta

Geely säljer mellan 200 000 och 300 000 bilar om året och är inte någon av de större kinesiska tillverkarna.I ett land som ännu inte tillverkar tillräckligt bra bilar för att hävda sig internationellt anses Geely vara ett av de sämsta bilföretagen.

– Men det är bara en tidsfråga innan kinesiska företag bryter sig in i väst. Det sker när de köpt in den tekniska kompetensen, säger

Mikael Wickelgren.

Följ ämnen i artikeln