Väg 40 är Dödens väg

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-05-02

Vilken väg ska man köra mellan Stockholm och Göteborg om man inte vill dö?

Definitivt inte den som Trafikverket skyltar, Europaväg 20. Den är så dålig, så farlig att hastigheten är sänkt till både femtio och sextio kilometer i timmen långa sträckor.

Precis likadant är det med väg 40.

Europavägen 20 som förbinder Sveriges två största städer är en skamfläck. En dödens väg som inte är värdig ett land som Sverige.

Ändå ligger den där. Smal och kuperad med skymd sikt och nästan omöjlig att köra om på. Därför sker olyckorna.

Alternativet mellan Stockholm och Göteborg är E4 från Stockholm till Jönköping och sen väg 40 från Jönköping till Göteborg.

E4 är motorväg och både säker och snabb. Men sen kommer väg 40. Och den är så dålig, så farlig att hastigheten är sänkt till både femtio och sextio långa sträckor. Ändå sker där flera allvarliga trafikolyckor varje år. Ofta dödsolyckor.

Och nu har det hänt igen.

Och ingen är förvånad.

Inte polisen, inte räddningstjänsten, inte bilbärgarna, inte sjukhusen. Inte vi som kör där.

Väg 40 är Dödens väg.

Precis lika farlig som Europaväg 20.

Längs långa sträckor är den lika smal, lika kuperad, lika krokig att det är näst intill omöjligt att köra om.

När trafiken blir tätare och tyngre och med allt mer lastbilstrafik för varje år och allt fler försöker att undvika Europaväg 20 blir väg 40 ännu trängre och ännu farligare.

Både E20 och väg 40 är strösslade med fartkameror, Trafikverkets patentmedicin för att få ner antalet olyckor. Men det enda som hjälper är ju nya säkra vägar. Är det så svårt att förstå?

Men nya säkra vägar med god framkomlighet motarbetas alltid av miljöpartiet och av lokala miljöorganisationer. Och riksdagspolitikerna av alla färger tackar och tar emot, och sänker anslagen till nya vägbyggen.

Att bygga om väg 40 till motorväg har diskuterats sedan 1990-talet.

Nu är ändå den sista riktigt farliga vägsträckan på väg att byggas bort. Arbetet på en motorväg förbi Ulricehamn pågår och vägen ska vara klar hösten 2015.

Men till dess kommer fler liv offras på den gamla vägen. Fler människor kommer att skadas allvarligt. Flera kommer att sitta i timslånga köer för att det hänt en olycka längre fram, eller bara för att en långtradare än en gång ställt sig på tvären i halkan.

Jag kommer aldrig att förstå de människor som hindrar att nya säkra vägar byggs i Sverige. Jag kommer aldrig att förstå hur de har samvete att tvinga Sveriges bilister att köra på livsfarliga vägar. Och jag tänker både på politiker, på tjänstemännen på Trafikverket och på lokala miljö-tyckare. Att ni inte skäms!

Följ ämnen i artikeln