Säkrare vägräcken för mc-förare

Publicerad 2012-06-20

Underglidningsskydd testas i Sverige

Sveriges Motorcyklister, SMC, har jobbat länge för att få MC-vänligare vägräcken. Nu ska räcken med underglidningsskydd testas. Till att börja med i tre utvalda kurvor där olycksrisken anses särskilt stor. Foto: SMC

Sverige får i dagarna sina första mc-vänliga vägräcken – 20 år efter det att de började dyka upp i Europa.

Varje år dör i snitt fyra–fem motorcyklister efter en kollision med vanliga vägräcken.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd drar fast sista bulten i det nya räcket anpassat för motorcyklister.

Kommunikationsminister Catharina Elmsäter-Svärd invigde på onsdagen ett av de nya räckena i Åkersberga utanför Stockholm. I Botkyrka och Ljungarum ska andra varianter testas nästa vinter innan beslut fattas om utbyggnad i större skala.

De nya räckena har så kallad underglidningsskydd som hindrar att motorcyklisterna slår i oskyddade stolpar, fastnar i krokar eller andra utskjutande detaljer och i stället glider längs med räcket efter en olycka.

– Tio procent av alla motorcyklister som dör i Sverige dör mot ett räcke. Det är det vanligaste krockvåldet i samband med singelolyckor, säger Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister (SMC).

Efterlyst i 15 år

Sverige brukar ligga i frontlinjen när det gäller trafiksäkerhet, men inte på det här området. Det finns länder i Europa som haft mc-anpassade räcken i 20 år. SMC har efterlyst dem på svenska vägar i 15 år.

– Trafikverket säger nu att man ska prioritera på- och avfarter till motorvägar. Men det man har i andra länder, och som vi också vill ha, är en utbyggnad i kurvor på det mindre vägnätet. Det är där de flesta motorcyklisterna dör, säger Nordqvist.

TT

Följ ämnen i artikeln