Därför fungerar inte lagen om vinterdäck

Publicerad 2013-01-16

Aftonbladets Robert Collin.

Den allvarliga trafikolyckan i Skåne visar att lagen om vinterdäck inte fungerar. Och vad som är värre: Regeringen har aldrig tänkt att lagen ska vara en säkerhetsåtgärd!

Diskussionen om en vinterdäckslag för tung trafik, lastbilar och bussar, är gammal. Men en lag har motarbetats av åkerierna. "För dyrt".

För sex år sedan var det nära, efter ett stopp på Nynäsvägen sydost om Stockholm som varade flera timmar med tusentals bilister fast i sina bilar. Vägverket började arbeta för en lagändring. Men regeringen sa stopp.

Så kom ett par bildvädersvintrar och då lugnade debatten om vinterdäck ner sig. Men så blev det hårda vintrar igen med nytt trafikkaos, framförallt på grund av lastbilar som inte kom upp för backarna. De slirade, halkade bakåt och blockerade vägen. Ofta på E4 längs Norrlandskusten. Med timslånga köer om och om igen.

Nu togs lagförslaget upp igen.

Men regeringen bromsade igen.

Till slut blev det en kompromiss. Lag på drivhjulen. För att undvika stopp i uppförsbackarna.

Framhjulen som styr lastbilen och alla däck på alla axlar på släpet kan fortfarande vara nästan blankslitna och stenhårda sommardäck med minimal friktion.

Ja, lastbilar med vinterdäck på drivhjulen kommer lättare upp för backar. Men nej, de bromsar inte bättre än innan lagen drevs igenom. De bromsar lika dåligt, styr lika dåligt och släpet sladdar iväg lika lätt.

Dessutom är det osäkert hur många av lastbilarna i masskrocken i Skåne som ens hade vinterdäck på drivhjulen.

Regeringen har genom infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd förklarat att lagen är till för att underlätta framkomligheten. Inte för att öka trafiksäkerheten.

Kanske dags att tänka om?

Följ ämnen i artikeln