Så köper du bil billigt i Tyskland

Nybörjare eller fyndjägare – Aftonbladet guidar

Foto: THINKSTOCK
MOTOR

Begagnade bilar finns överallt och vad säger att de behöver köpas i Sverige?

Privatimporterad bil kan vara både ett fynd och en nitlott.

Vi reder ut begreppen och tipsar om klippen.

Aftonbladets guide vänder sig lite extra till förstagångsimportören och fokuserar därför på Tyskland. Här finns det största urvalet, ett relativt bra konsumentskydd och så är det inte så långt att åka heller.

Våra exempel har vi hittat på någon av de två stora söksajterna autoscout24 eller mobile.se. Alla våra bilar är eller har varit till salu hos en auktoriserad bilhandlare.

Låt oss nämna med en gång att tiden då allt som rullade var betydligt billigare utomlands är förbi. Inte minst på grund av att rådande valutakurser. Vi har därför valt att följa ett halvdussin huvudspår, många av dessa handlar om lite udda och dyrare bilmodeller.

– Vi hämtar fortfarande 25–30 bilar i månaden i Tyskland men inga standardmodeller. Men vill du ha en exklusivare version med en starkare motor kan vi hämta den. Oftast ligger de bilarna på 300 000 kronor och uppåt, säger Fredrik Wennerholm på bilimport.se som både importerar bilar och erbjuder rådgivning i ämnet.

– Det kan också vara bilar som inte finns på en svenska marknaden. Mercedes C-klass Cabriolet och liknande, liksom en rad sportbilsmodeller som är sällsynta här hemma.

I sammanhanget bör nämnas att låta en importfirma ta in en bil kostar runt 25 000 kronor med moms, att jämföra med runt 10 000 kronor om man gör jobbet själv. Följ våra ”Åtta steg …” bara.

Men allt handlar inte bara om pengar. Fredrik Wennerholm menar att skicket och utrustningsnivån är minst lika viktigt vid bilköp i Tyskland.

– Folk tittar mer på priset utan att väga in vad dem får för det. De flesta bilarna hämtar vi från auktoriserade återförsäljare. De är kanske lite dyrare än bilar som säljs privat. Men köper du en Mercedes från Daimler har den 24 månaders garanti. Den är nyligen genomgången och besiktigad. Det är minst 50 procent kvar av däck och bromsbelägg.
Att bilarna skulle ha en annan utrustningsnivå i Tyskland dementerar också Fredrik Wennerholm.

– Bilarna är likadana idag. Alla bilar i Tyskland har numera stolsvärme och samma värmepaket. Språket i menyerna är det bara ställa in.

– Däremot är den generella utrustningsnivån i Tyskland högre. Det beror på att de flesta nya bilar köps av bolag, vilket innebär att priskänsligheten är lägre än om de köpts privat.

Det går inte bortse från att tyska bilar ofta körs i hög fart på autobahn. Något som naturligtvis sliter på drivlina och framför allt bromsar.

– Ja, fast själv tror jag att det är bättre att köra i jämn fart på autobahn än att i stadstrafik. Lägg därtill att tyska bilar slipper vårt saltslask.
Risken för att bli lurad är ofta överdriven, anser Fredrik Wennerholm.

– I Tyskland har säljaren till skillnad från i Sverige upplysningsplikt inskriven i lag på flera punkter, som om bilen varit krockad och antal ägare. Det är också straffbart att skruva mätaren. Auktoriserade handlare garanterar mätarställningen.

Otvetydigt påverkas dock vidareförsäljningspriset den dag bilen ska säljas vidare av att bilen varit privatimporterad. Det finns en orsak till att det trycks på att bilen är svensksåld i svenska bilannonser.

– Kan man visa på bilens historik, att den sålts av en auktoriserad återförsäljare, inte varit krockad och har rikligt med utrustning är det inga problem att sälja den, hävdar Fredrik Wennerholm.


Foto: THINKSTOCK

Åtta steg mot din tyska drömbil

1) Vad vill du ha för bil? Kan tyckas självklart men att ge sig in i importdjungeln utan att veta vad man är ute efter kan snabbt föra en vilse i importdjungeln. Kanske slutar det i ett korkat spontanköp.

I samband med att du gör ditt val av objekt läser du naturligtvis på. Vanliga fel, servicetillfällen, kamkedja eller kamrem (som ska bytas när?), driftkostnader, försäkring och så vidare.

2) Ut på nätet. En bra start är någon av de stora tyska sajterna med många sökfunktioner. Då hittar snabbt en lagom mycket körd bil av ungefär rätt årsmodell för din budget. Du kan snabbt ringa in sökningen till exempelvis bil med dragkrok och att den är servad hos auktoriserad handlare enligt servicebok.

3) Land och säljare. Enklast för nybörjaren är att välja en märkeshandlare i norra Tyskland. Där är utbudet stort, vanan att sälja för export till Norden stor och kunskaperna i engelska hyggliga. Beroende på de egna kunskaperna om kulturen och språket kan man vidga sig till även privatköp. Naturligtvis jämför du med prisläget i Sverige och lägger på alla kostnader som tillkommer efter köp när du privatimporterar. Använd en valutaomvandlare.

4) Lär dig byråkratin innan du åker. Gå in på transportstyrelsen.se och läs under ”import från EU-land” vilka handlingar som krävs och vilka avgifter som ska betalas. Är bilen nyare än sex månader eller körts mindre 600 mil räknas bilen som ny och då ska moms betalas i Sverige, å andra sidan kan du då återkräva momsen från ursprungslandet. Krångligt, så vi håller oss till bilar som räknas som begagnade enligt EU-reglerna.

Transportstyrelsen vill ha:

  • Ansökan.

  • Registreringsbeviset i original.

  • Kopia på kvitto eller annan köpehandling.

5) Fråga och pruta. När du hittat ett objekt är en muntlig kontakt eller ett mejl till säljaren ett måste innan du åker. Det bästa är att ringa, då vet säljaren att du inte bara är en i mängden, och ställa sakliga frågor – då blir du tagen på allvar.

Fråga om bilens historia och ursprungskontroll. Något som du ska få verifierat av dokument när du löser ut bilen. Men redan här hemma kan du exempelvis via en Carfaxrapport få veta en hel del om bilen.

Bilen ska naturligtvis inte ha varit inblandad i någon krock (säljaren är enligt tysk lag skyldig att upplysa om bilen varit krockad eller inte), och ha varit servad enligt servicebok.

Hur långt har bilen körts sen senaste service och däckbyte är bra att få reda på. Senaste besiktning är självklart lika viktigt som här hemma. Större handlare säljer som regel bilarna nybesiktigade.

Antal ägare står ofta i annonsen men fråga om det kan skrivas in i köpeavtalet. Där ska det också stå om bilen tagits in privat till Tyskland, undvik såna bilar speciellt om privatimportarts från USA. Bilar som sålt som nya i Tyskland är det som räknas.

Ha gärna en punktlista om bilens skick framför dig när du frågar. Allmänt hållna frågor är meningslösa. Hur är det med språkkunskaperna? Det finns en hel del facktermer på engelska och tyska som det är bra att känna till. Har bilen konditionstestats hos Dekra eller TÜV, alltså inte bara kontrollbesiktigats?

Notera alla svaga punkter, är du fortfarande intresserad är det läge att prisförhandla. Pruta innan du åker. Fräscha däck och att bilen är nyservad är andra viktiga punkter att förhandla om. Läget är sämre när man väl är på plats och säljaren vet att du redan gjort den mödosamma resan och knappast vill vända hem tomhänt.

6) Res ned. Lågprisflyg brukar inte kosta mycket och tar dig ned fort. Om du trots alla förberedelser blir besviken och drar dig ur är det bra att redan i Sverige ha spanat in några alternativa objekt i norra Tyskland. Avstånden är korta, kommunikationerna utmärkta.

7) Affären. Betala genom banköverföring. Tala med din bank hur det sköts smidigast. I de flesta fall hjälper dig bilhandlaren med exporthandlingarna. Den görs på ett fordonskontor som finns i alla större städer. Där kan du teckna en temporär försäkring och få regskyltar för hemresan. Tänk bara på att de billigare korttidsskyltarna med gul bård bara gäller fem dagar, de dyrare exportskyltarna med röd bård i tio dagar.

Med bilen ska följa: Registreringsbevis med alla tidigare ägare inskrivna, ”zulassungschein, i två delar. Servicebok. Instruktionsbok. Besiktningshandlingar inklusive ett avgastest.

8) Väl hemma skickar du in de handlingar som Transportstyrelsen kräver i ett rekommenderat brev. Se punkt 4. Förutsatt att du betalat din avgift handlägger Transportstyrelsen ditt ärende. Om beslutet är positivt är det bara beställa tid för registreringsbesiktning. Är bilen typgodkänd inom EU är detta inga problem. Bara om bilen är äldre än 1996 års modell kan det tillkomma vissa tekniska krav. Godkänns bilen skickas registreringsbeviset och registreringsskyltarna hem till dig.

Glöm inte att försäkra bilen. Välj ett svenskt bolag som inte har alltför hårda restriktioner för privatimporterade bilar. Tuta och kör!


… och så undviker du fällorna

Förstagångsköparen rekommenderas att köpa av en auktoriserad handlare. Då får man dessutom en garanti på ett eller två år. Om det är fråga om en så kallad Europagaranti löper den på två år och innebär att du kan få bilen fixad på en märkesverkstad i Sverige. Försök sätt dig in i vad som garantin täcker, som fel på någon av alla de finesser som många privatimporterade bilar är sprängfyllda med? Ofta är bilarna också konditionstestade men kolla upp för säkerhets skull.

Undvik helst privatköp om du inte talar bra tyska och kan Tyskland. Precis som i Sverige måste du kontrollera att säljaren äger bilen. Kolla upp bilen via Carfax Tyskland. I övrigt rigorösa kontroller enligt samma schema som i ”Åtta steg …”.

Undvik oregistrerade bilar. Är bilen ändå avregistrerad och hittransporterad på trailer måste du ordna plåtar och försäkring. För båda ändamålen måste du ha ett kvitto med säljarens namn, eventuella personnummer, bilens pris, chassinummer, ditt namn, ditt personnummer och datum. Försäkringsbolaget får sedan inte neka dig trafikförsäkring. Till registreringsbesiktningen får du köra utan skyltar.

Se till att bilen har varit registrerad i Tyskland som ny och att moms betalats. Har bilen ett annat ursprung, till exempel varit importerad från USA, kan den ha varit krockad.

Kolla mätarställningen. Kolla så att miltalen matchar stämplarna i serviceboken. Tyvärr förekommer det förfalskade stämplar. Carfaxrapport är ett alternativ, andra alternativ en check med återförsäljarnätet. Hos en större märkeshandlare är risken minst med skruvad mätarställning. Att så många privatimporterade bilar uppdagas ha skruvade mätare av de som bjuds ut på blocket med mera ska vi inte bara skylla på våra tyska vänner. Många, om inte rent av de allra flesta, av bilarna med felaktigt mätarställning har manipulerats på vägen till Sverige eller i ett senare skede.

Svenska lagar gäller inte vid tvister. Upptäcker du att bilen varit krockskadereparerad eller rostangripen får du hävda din rätt i mot säljaren i Tyskland.

Köper du en äldre begagnad bil kan det skilja en del i utrustning. På bilar före 1996 kan du tvingas eftermontera sidoblinkers i framskärmarna för att få igenom bilen i den svenska besiktningen. En del bilar kan möjligen även sakna stolsvärme, strålkastarspolning och möjligen ha klenare värme (det sistnämnda gäller dock sällan just tysksålda bilar).


Varningslamporna!

Skruvad mätarställning
Väldigt billigt kan vara väldigt farligt
Angelägenhet om snabb affär
Det är tysk och inte svensk juridik som gäller
Du lär få ett lägre pris när du en gång ska sälja
Riktiga vinterdäck måste ofta köpas till
Självrisken på försäkringen kan vara högre
Den svenska avgasreningslagen* gäller inte.
* Gäller dock bara bilar nyare än fem år eller som gått max 8 000 mil.


SEX HUVUDSPÅR TILL EN VETTIG AFFÄR


BMWSPÅRET

BMW 535d Touring XDrive -2012 9 000 mil
Pris i Tyskland: 305 000 kr (handlare).
Pris i Sverige: 355 000 kr.

För de tyska prestigemärkena gäller regeln att ju snabbare och dyrare bil, desto större importvinst kan räknas hem.
Räkna också med att de tyskasålda bilarna är bilarna är extremt välutrustade. Vår herrgårdsvagn har exempelvis både M-paketen och sportpaketet samt en rad assistanspaket.
I Sverige dominerar den svagare 520d men den är inte lika lätt att räkna hem. Naturligtvis är vår 313 hästkrafter starka Münchenåk betydligt dyrare att äga men det säger väl sig själv.
För pengarna får man ett riktigt landsvägslok som kan härbärgera en medelstor familj och som med vår utrustning kostade en bra bit över halvmiljonen som ny.
En ny generation 5-serien Touring visades på Genevesalongen i våras.

FAKTA

BMW 535d Touring xDrive

Längd/bredd/höjd: 491 cm/186 cm/ 146 cm.
Tjänstevikt: 1 865 kg.
Maxlast: 540 kg.
Max släpvagnsvikt: 2000 kg.
Motor: Diesel, 6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, 2 993 cm3, 313 hk vid 4 400 r/min, 630 Nm vid 1 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.
Fartresurser: Toppfart 250 km/h, acceleration 0–100 km/h 5,5 sekunder.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,57 liter per mil.
Koldioxidutsläpp: 149 gram/km.
Skatt: 3 084 kronor.
Årskostnad, 2 000 mils körning*: 56 000 kronor
*Här har vi justerat ner både inköpspris och vidareförsäljningspris efter tre år

BETYG

ÄGA
Den officiella bränsleförbrukningen är optimistisk, räkna med 30 procent större bränsletörst med lite tyngre gasfot. Den treåriga fria servicen är historia.
KÖRA
Briljant på vägen med följsamt chassi, skarp styrning och en automatlåda som smyger in växlarna. Här ingår dessutom BMW:s smarta fyrhjulsdrift som tryggar färden när underlaget blir vanskligt, som exempelvis under vintern. Massor av kräm och urkraft i motorn.
KOMFORT
Beroende på däckval bekväm eller småstötig att åka i. Sköna, sittriktiga framstolar, baksätet är bra men inte överdådigt.
UTRYMMEN
Inte så rymlig som man kan förvänta sig av en så stor bil men ändå rymligare än tidigare generationer. Även när det gäller det förvisso praktiska bagageutrymmet finns det rymligare konkurrenter.

HÅLLA IHOP
Mycket bra betyg hos Dekra, speciellt bilar som rullat långt står sig bra. Vissa motorer har haft problem med ventilstyrning och kamkedja.
SÄKERHET
Fem stjärnor i EuroNCAP 2011. Tysksålda bilar har som regel autobroms, adaptiv farthållare och filkörningsassistent. Bra whiplashskydd. Aktiv motorhuv skyddar påkörda fotgängare. Minst 40 procent säkrare än medelbilen och ”Bra val” enligt Folksam
HELHET
Den som alltid drömt om en BMW med en klassisk rak treliterssexa kanske har chansen nu.


UDDABILSSPÅRET

Mercedes CLS 350 CDI -2012 8 000 mil.
Pris i Tyskland: 300 000 kr.
Pris i Sverige: 345 000 kr.
Lite lyxigare bilar, ofta i versioner som coupéer eller cabrioleter är en annan inriktning för den som vill fynda i Tyskland. Utbudet är dessutom mycket mindre på den svenska marknaden om bilen överhuvudtaget går att få tag i.
Vår Mercedescoupé säljs av en auktoriserad märkeshandlare, är TÜV-testad och kommer med två års garanti. All möjlig och omöjlig utrustning ingår.
Motorn, V6an, är trots modellbeteckningen på tre liter – samma förvirring som hos BMW alltså.

Klassen med fyrdörrars coupémodeller är annars ganska ny men bli inte lurad av de bakre sidodörrarna. Modellen är klart trängre i baksätet än en vanlig sedan.
Så den är inte världens mest praktiska bil, Mercedes CLS. Men stilig och väl värd att sitta och jäsa i när villan är såld.

FAKTA

Mercedes CLS 350 CDI

Längd/bredd/höjd: 494 cm/188 cm/142 cm.
Tjänstevikt: 1 815 kg.
Maxlast: 485 kg.
Max släpvagnsvikt: 0 kg.
Motor: Diesel, 6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, 2 987 cm3, 265 hk vid 3 800 r/min, 620 Nm vid 1 600 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift, 7-växlad automatlåda.
Fartresurser: Toppfart 250 km/h, acceleration 0–100 km/h 6,2 sekunder.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,61 liter per mil.
Koldioxidutsläpp: 160 gram/km.
Skatt: 3 658 kronor.
Årskostnad, 2 000 mils körning: 62 000 kr.

BETYG

ÄGA
Hiskeliga milkostnader men detta är ingen bil för det rationella hushållet. Två års garanti följer bilen och kan åtgärdas på en märkesverkstad i Sverige. Kan dock vara en idé att kolla upp vad garantin egentligen täcker. En del dyra delar som alltid hos Mercedes.
KÖRA
En glidare men tack vare en följsam styrkänsla inte oäven när det svänger. Fint samspel motor-växellåda. De hoptryckta sidorutorna och välvda bakapartiet kanske är snyggt men medför begränsad runtomsikt.
KOMFORT
Supersköna framstolar. Tyst. Väl avstämd fjädring. Lyxig interiör.
UTRYMMEN
Trångt i baksätet och inte lätt att ta sig dit heller. Desto bättre fram.
HÅLLA IHOP
Lysande betyg hos Dekra.
SÄKERHET
Fem stjärnor i Euro ncap 2012. Vuxenskyddet var mycket bra men att utkopplingen av krockkudden fram bara fungerade ihop med Mercedes egen barnstol ogillades. Grundmodellen C-klassen har fått omdömet ”Bra val” av Folksam.
HELHET
En riktig glidare men kanske lite för tillbakalutad för de som vill ha något sportigare.


LYXBILSSPÅRET

Audi A8 4,2 TDI Quattro 2011 10 000 mil
Pris i Tyskland: 330 000 kr (handlare).
Pris i Sverige: 375 000 kr.
Lyxbilar har alltid varit en lukrativ biltyp att importera. Men i och med att så många bilar letat sig in i Sverige på olika vis har prisskillnaderna minskat. Men än idag kan man göra en vinst på runt 50 000 kronor för en fem-sex år gammal Audi A8.
Modellen är kanske den mest diskreta lyxbil som byggts men samtidigt en vagn som håller yppersta klass på alla sätt och vis.
Här ingår dessutom två års garanti och en färsk besiktning med omfattande konditionsbesiktning.
Utrustningsnivån är mycket hög.
Audi A8 är i övrigt ytterst välbyggd soch därtill fyrhjulsdriven. Vi väljer dieseldrivet för att utbudet där är störst. Och när vi ändå tänker lyxbil ratar vi V6an för den kompromisslösa V8an.

Annars finns A8 bland annat med en 8-cylindrig bensinare med samma cylindervolym, den som är basmotor för supersportbilen Audi R8.

FAKTA

Audi A8 4,2 TDI Quattro

Längd/bredd/höjd: 514 cm/195 cm/146 cm.
Tjänstevikt: 2 183 kg.
Maxlast: 478 kg.
Max släpvagnsvikt: 2 300 kg.
Motor: Diesel, 8-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, 4 134 cm3, 350 hk vid 4 000 r/min, 800 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda.
Fartresurser: Toppfart 250 km/h, acceleration 0–100 km/h 5,5 sekunder.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,76 liter per mil.
Koldioxidutsläpp: 199 gram/km.
Skatt: 5 691 kr.
Årskostnad, 2 000 mils körning*: 62 000 kr.
*Här har vi justerat ner både inköpspris och vidareförsäljningspris efter tre år.

BETYG

ÄGA
Dyr är bara förnamnet. Kolla upp försäkringskostnaderna. Men som synes ändå inte dyrare i drift än en Mercedescoupé med en sketen sexa.
KÖRA
Förbryllande lätthanterlig och sportig på vägen. Men visst sätter yttermåtten vissa begränsningar när det gäller att hitta parkeringsutrymme i stan. Fantastisk motor där vridmomentet borde räcka till att få dra ett timmersläp men där dragvikten är begränsad till knappt två och ett halvt ton.
KOMFORT
Luftfjädring men den är inställd mot det sportiga hållet. För övrigt tyst och bekväm.
UTRYMMEN
Gott om plats, räcker inte det finns den förlängda versionen. Baksätet är utformat för två men inga problem för tre att få plats.
HÅLLA IHOP
Byggd som ett kassaskåp.
SÄKERHET
Väldigt hög för sin tid men utvecklingen går fort.
HELHET
Världens diskretaste lyxbil men väldigt prisvärd om man har råd med driften.


SPORTBILSSPÅRET

Porsche Boxster S 2007 5 000 mil
Pris i Tyskland: 230 000 kr (handlare).
Pris i Sverige: 285 000 kr.
Att köpa sportbil i Tyskland är värd ett eget kapitel. Anledningen är att många av de bilar som bjuds ut här hemma sajter också de en gång tagits in från grannlandet i söder.
När vi dessutom väljer Porsche blir det ännu knepigare. Då skicket, dokumentationen och utrustningen varierar mellan bilarna, vissa bilar kan till och med ha varit skräddarsydda från fabrik.
Vi tror ändå att en påläst kund kan hitta ett riktigt fint exemplar nere i Tyskland.
Med vår bil följer garantier, noggrann dokumentation och är till salu hos en seriös handlare. Allra säkrast är en auktoriserad Porsche-återförsäljare. Köp av småskuttar och privatpersoner görs på egen risk. Men chatta åtminstone med Porscheklubben först – det är lätt att bli förförd när det gäller sportbilar.
Annars är Boxster bland det roligaste man kan ratta. Dessutom är den välbyggd, om än inte på riktigt samma nivå som legenderariska 911.

FAKTA

Porsche Boxster S

Längd/bredd/höjd: 433 cm/180 cm/130 cm.
Tjänstevikt: 1 430 kg.
Maxlast: 200 kg.
Max släpvagnsvikt: 0 kg.
Motor: Bensin, 6-cyl boxermotor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, 3 387 cm3, 295 hk vid 6 250 r/min, 340 Nm vid 4 400 r/min.
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.
Fartresurser: Toppfart 272 km/h, acceleration 0–100 km/h 5,4 sekunder.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 1,06 liter per mil.
Koldioxidutsläpp: 254 gram/km.
Skatt: 3 506 kronor.
Årskostnad, 2 000 mils körning*: Ingen uppgift, ej redovisad av Konsumentverket.
*Här har vi justerat ner både inköpspris och vidareförsäljningspris efter tre år

BETYG

ÄGA
Inte billig att äga men med tanke på vad man får i upplevelse inte alls avskräckande. Men kolla upp försäkringen, kostnaden för den kan förta hela nöjet.
KÖRA ()
Kanske det roligaste som finns att ratta. Mittmotorn och styrningen, chassit och motor innebär total närvarokänsla. Men gå inte över gränsen i en mittmotorbil …
KOMFORT
Trångt och tajt. Men får man plats sitter man bra. Långbenta trivs bättre i Porsche 911.
UTRYMMEN
Tajt, speciellt för långbenta. Men stuvutrymmen både fram och bak. Dessutom finns det en utvändig bagagebox att montera på många bilar.
HÅLLA IHOP
Välbyggd men en del mekaniska fel förekommer. Kopplingsbyte vid 12 000 mil. Googla på Porschesidorna för att få info om just din tilltänkta version.
SÄKERHET
Ej testad. Välbyggd dock.
HELHET
Sportbil med stort S. Kan ha körts hårt men en Porsche tål det. Köp hos märkeshandlare.


VOLVOSPÅRET

Volvo V50 D2 Business -2012 10 000 mil
Pris i Tyskland: 85 000 kr.
Pris i Sverige: 115 000 kr.
Köpa en svensk bil i Tyskland har tidigare inte alls varit någon dum idé. I Sverige har Volvo ett högt andrahandsvärde medan det är något av ett udda märke i Tyskland. I Sverige är Volvo var mans bil och lite av en slit och slängvara. I Tyskland är bilden lite annorlunda, en Volvoägare är ofta en behärskad person och märkesentusiast som vårdar sin bil väl och aldrig skulle komma på tanken att ligga och pumpa i maxfart på autobahn.
Att vi väljer bort folkbilen V70 beror på att priserna är på väg ner här hemma. Modellen är ju utgången och utbudet enormt, båda faktorerna kommer att pressa priserna ett tag framöver. Samma utveckling kan förutses för Volvo S60/V60 som snart ska avlösas.
Lilla V50 har smart utnyttjade utrymmen, är bustrevlig att ratta och bra säkerhet och kvalitet. De två sista årgångarna 2011 och 2012 är allra bäst, mycket tack vare en riktigt snål dieselmotor.
Som importbil är det smartast att köra bilen ett bra tag. Förutser du växande behov kanske det är bättre att satsa på en prispressad V70 här hemmavid istället.

FAKTA

Volvo V50 D2

Längd/bredd/höjd: 452 cm/177 cm/150 cm.
Tjänstevikt: 1 379 kg.
Maxlast: 406 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Motor: Diesel, 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, 1 560 cm3, 115 hk vid 3 600 r/min, 270 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.
Fartresurser: Toppfart 195 km/h, acceleration 0–100 km/h 11,5 sekunder.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,43 liter per mil.
Koldioxidutsläpp: 114 gram/km.
Skatt: 1 259 kr.
Årskostnad, 2 000 mils körning*: 31 000 kr.
*Här har vi justerat ner både inköpspris och vidareförsäljningspris efter tre år.

BETYG

ÄGA
Något av ett ekonomival. Visst andrahandsvärdet påverkas av importen men med det inköpspriset och bränslekonsumtionen ser det ändå bra ut. Tänk på att skatten lär gå upp så småningom, men på V50 D2 lär höjningen bli hanterbar.
KÖRA
Den första Volvon på länge med lite körglädje, konstaterades det vis lanseringen. Trivs även bra med långa körpass på motorvägar. Bra bottendrag i dieseln men vill man ha vassare prestanda får man välja en större motor.
KOMFORT
Bra fjädring och ganska tyst, även om motorn surrar en del. Bra framstolar men något knapp skjutmån för de allra längsta. Bra baksäte för två.
UTRYMMEN
Baksätet passar definitivt bäst för två inte alltför stora personer. Dessutom insteget dit lite bökigt. Lastutrymmet är inte jättestort men kubformat och praktiskt.

HÅLLA IHOP
Enligt Dekra klart bättre än gensnittsbilen som begagnad. Framför allt tidiga modeller hade problem med elektroniken. Andra fel är mögel i luftkonditioneringen, för lång spakväg för handbromsen och för hög oljenivå på D5-motorn (som leder till att motorn kan skena).
Länsförsäkringar anmärker på att kondensorn till kyl- och värmesystemet bytts på många bilar.
SÄKERHET
De fem stjärnorna i EuroNCAP går tillbaka till före 2009 vilket innebär en snällare bedömning. Har inte heller något av de moderna aktiva system som Volvo tagit fram. Men minst 20 procent säkrare än medelbilen i sin klass enligt Folksam. Bra whiplashskydd.

HELHET
Det är fem år sen V50 slutade tillverkas men fortfarande ett smart köp.


FRANKRIKESPÅRET

Citroen C5 2,0 HDI Tourer Automat 2011 9 000 mil
Pris i Tyskland: 105 000 kr (handlare).
Pris i Sverige: Cirka 140 000 kr.
Att köpa en fransk eller italiensk bil i Tyskland är inte alls någon dum idé då prisnivån generellt är mer attraktiv än för de omhuldade inhemska märkena. Vår Citroen C5 Tourer är granskad av TÜV och mycket välutrustad. Motsvarande en svensksåld cittra med businesspaketet och lite till.
C5 Tourer beskrivs bäst som en säker och bekväm storkombi för hela familjen men en hel del av den franska personlighet som är så typisk för märket. Har bilen Citroens legendariska gashydrauliska fjädring blir färden superkomfortabel och medför på köpet automatisk nivåreglering på bakvagnen – bra om man ofta lastar tungt.
Vanligaste motorbestyckning är tvålitersdieseln, på denna årsmodell på 138 hästkrafter. Den harmonierar fint med bilen i övrigt. Men någon körmaskin är inte C5. Kvaliteten är i och med denna generation C5, som anlände 2008, är avsevärt högre än tidigare.
Modellen finns även i en skogsmullevariant, C5 Crosstourer som dock saknar fyrhjulsdrift.
En helt ny C5 Touring ser ut att dröja till slutet av 2018.

FAKTA

Citroen C5 2,0 HDI

Längd/bredd/höjd: 483 cm/186 cm/149 cm.
Tjänstevikt: 1 854 kg.
Maxlast: 432 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 670 kg.
Motor: Diesel, 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, 1 997 cm3, 163 hk vid 3 75 0 r/min, 340 Nm vid 2 000 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.
Fartresurser: Toppfart 208 km/h, acceleration 0–100 km/h 10,2 sekunder.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,69 liter per mil.
Koldioxidutsläpp: 179 gram/km.
Skatt: 4 648 kr.
Årskostnad, 2 000 mils körning*: 49 000 kr.
*Här har vi justerat ner både inköpspris och vidareförsäljningspris efter tre år.

BETYG

ÄGA
Skatt och viss bränsletörst drar upp driftkostnaden. Alternativet är en bensindriven bil men då blir det till att handla hemma. I Tyskland dominerar dieseldrivet, i synnerhet denna maskin, kraftigt utbudet. Se upp med kamremsbytet efter 18 000 mil. Men mycket bil för 100 laxar.
KÖRA
Lugn och godmodig. Ingen kurvkramare utan mer en bil för långfärden. Fast rattnav känns lite udda till en början men är en vanesak.
KOMFORT
Paradgrenen, speciellt om bilen har gashydraulisk fjädring. Men även med stålfjädrar är färden behaglig. Till det bidrar en låg ljudnivå. Bekväma men lite mjuka framstolar.
UTRYMMEN
Generöst tilltagen kupé och rymligt bagageutrymme. Stort förvaringsfack under durken.
HÅLLA IHOP
Mycket bättre än tidigare. Styrlederna är dock ett problem, liksom bromsar som ”geggar” ihop. Dekra varnar för läckande stötdämpare. Naturligtvis ska gashydrauliken nagelfaras om bilen har en sådan. Fel på denna är dock frapperande ovanligt.
SÄKERHET
Fem stjärnor i EuroNCAP men inget av aktiva system. Dåligt whiplashsystem.
HELHET
Rymlig, bekväm familjekombi med många körtimmar framför sig på vår lågmilare. Budgetera med kamremsbyte efter 18 000 mil om du tänkt behålla bilen länge.