Här är Volvos nya superteknik

Publicerad 2013-04-26

Efter närmare två års tester har Volvo tagit fram ett system som väntas kapa bränsleförbrukningen med en fjärdedel. Tekniken heter KERS och känns bland annat igen från Formel 1.

Mest effekt tror man att bilägarna kommer få i stadstrafik.

– Vi är den första tillverkare som har tillämpat svänghjulstekniken på bakaxeln i en bil utrustad med en förbränningsmotor på framhjulen. Efter de senaste framgångsrika testerna är nästa steg att utvärdera hur tekniken kan implementeras i våra kommande bilmodeller, säger Derek Crabb, motorutvecklingschef på Volvo.

Systemet fungerar genom att det samlar in energi från inbromsningar. Energin används sedan till att driva bilen utan att använda bränsle, ungefär som på en hybridbil. När bilen väl fått fart går den vanliga motorn igång. Enligt Volvo tror man att systemet kommer spara 25 procent bränsle – samtidigt som bilarna kommer kunna accelerera betydligt snabbare.

Kompakt system

Volvo gör jämförelsen med att en fyrcylindrig motor nu kan ha samma prestanda som en sexcylindrig dito utan att göra avkall på förbrukning. Volvo monterade systemet i en Volvo S60 som klarade accelerationen 0-100 km/h på 5,5 sekunder, en hel sekund snabbare än motsvarande sexcylindriga modell med fyrhjulsdrift.

Andra biltillverkare har experimenterat med tekniken innan, men den har varit alltför tung och komplicerad för att sätta i produktion. Det som skiljer Volvos system från exempelvis Porsches testbil, en specialbyggd 911 GT3, är den låga vikten. Totalt väger det bara sex kilo men klarar att ge 80 extra hästkrafter. KERS-systemet sitter monterat på bakaxeln och skickar kraften till bakhjulen.

– Vi är den första tillverkare som har tillämpat svänghjulstekniken på bakaxeln i en bil utrustad med en förbränningsmotor på framhjulen. Efter de senaste framgångsrika testerna är nästa steg att utvärdera hur tekniken kan implementeras i våra kommande bilmodeller, säger Derek Crabb.

Följ ämnen i artikeln