Tyskland bromsar nya utsläppsregler

Publicerad 2013-10-15

Prioriterar en nöjd bilindustri

BMW:s huvudkontor i München. Angela Merkel väljer att värna om den tyska bilindustrin, som är viktig för landets ekonomi.

Luxemburg EU:s klimatarbete hackar och hostar.

Förhandlingslinjen inför nästa klimatmöte vattnas ur, medan Tyskland vägrar ge med sig om nya regler för bilarnas koldioxidutsläpp.

– Jag är inte nöjd. Det här är ju inte på skoj – det här handlar om klimatfrågor, om miljö och väldigt mycket om människors hälsa, säger en inte särskilt munter miljöminister Lena Ek (C) sedan hon och hennes kollegor i EU på måndagen misslyckats med att driva igenom de nya bilutsläppsregler som legat och väntat sedan i somras.

Nu ska i stället nya förhandlingar hållas med EU-parlamentet för att se om det går att få igenom den "flexibilitet" som framför allt Tyskland vill ha. I klartext betyder det att undersöka om reglerna kan få träda i kraft från 2024, i stället för 2020 som det sades från början. Och kanske också om att tillåta nya bilar att släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer.

Lena Ek kallar Tysklands agerande för "exceptionellt" och är heller inte nöjd med grannlandet Polens sätt att pressa på för lägre ambitioner inför kommande klimatförhandlingar. Först efter många om och men på måndagen kunde miljöministrarna enas om vad som ska föras fram under nästa månads klimatkonferens i Warszawa.

TT

Följ ämnen i artikeln