Meca förlorar strid i marknadsdomstolen

Uppdaterad 2014-07-04 | Publicerad 2013-05-02

Marknadsdomstolen förbjuder bilverkstadskedjan Meca att använda formuleringar som gör företagets verkstäder likställda med märkesverkstäder. Domen som kom under torsdagen väntas ge effekt inom hela EU.

– Den kommer få en mycket, mycket större effekt än bara i Sverige, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Obs! Genrebild

Turerna kring Meca började med att verkstadskedjan använt formuleringar som likställer företagets verkstäder med auktoriserade bilverkstäder. Det är något bland andra intresseorganisationen Bil Sweden skarpt vänt sig mot.

Bland formuleringarna märks bland annat "Meca är en märkesverkstad", "Meca är en märkesverkstad för alla märken", "oavsett vilket märke man än kör finns det en Meca-mekaniker med rätt kompetens och utbildning att ta hand om den" och "Mecas anslutna verkstäder kan genomföra samma service och reparationer som auktoriserade verkstäder".

Anses vara vilseledande

Det Bil Sweden reagerat på är att formuleringarna anses vara vilseledande marknadsföring. Det håller alltså Marknadsdomstolen med om – och förbjuder i ett slag Meca och alla andra oberoende verkstäder att jämställa sig med biltillverkarnas egna verkstäder.

– Det här är oerhört viktigt. Det är inte bara Meca som nu måste hålla sig till detta. Alla fria verkstäder måste hålla sig till den här domen och den kan inte överklagas, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén till TT.

Domen väntas få effekt i en rad länder utöver Sverige, hävdar Moldén.

– Dessutom kommer ju alla bilimportörer att rapportera hem till sina europeiska juridiska avdelningar så det är en EU-dom. Den kommer att få en mycket, mycket större effekt än bara i lilla Sverige.

Meca kritiska

De fristående verkstäderna har under en lång tid konkurrerat med de så kallade auktoriserade verkstäderna, framför allt med service till äldre bilar. Priset är ofta lägre, men företagen anklagas av biltillverkarna för att använda piratdelar samtidigt som mekanikerna inte anses ha rätt utbildning.

Det slår Meca ifrån sig i en skriftlig kommentar till domen idag.

”Vi använder delar som kommer från samma stora världsomspännande tillverkare som de delar som monteras i bilen från början i fabriken. Våra mekaniker har motsvarande utbildning och fortbildningsmöjligheter som vilken mekaniker som helst, och vi har likvärdig utrustning, information och mjukvaror på våra verkstäder som den märkesbundna verkstaden har”, skriver Mecas koncernchef Torbjörn Olsson.

Men det håller inte Bil Swedens Bertil Moldén med om.

– Den här domen leder i bevis att de inte använt samma delar, att de inte har samma kompetens hos personalen, de har inte haft samma diagnosinstrument, de har inte kunnat nollställa felkoder och så vidare. Om du köper ett päron så får du ett päron och betalar du för ett äpple så får du ett äpple. Domen klargör att vi är äpplen och Meca är päron, sedan får kunden välja själv vad man vill betala för, säger Moldén.

Följ ämnen i artikeln