Först, störst och bäst: Volvos stora kombi

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-01-29

Lasta extra långa prylar - då plockar Volvo poäng

Ekonomiskt är de jämbördiga, både i inköpspris och efter att man räknat fram andrahandsvärde, månads- och totalkostnad.

Vi svenskar älskar vår kombi.

Vi älskar dess praktikalitet och storlek.

Och vi älskar de svenska märkenas kombimodeller lite extra mycket. V70 och 9-5 är Sveriges mest sålda bilmodeller.

Älskar vi verkligen dessa vagnar? Eller är det mer frågan om att de tillgodoser våra vardagsbehov på ett förtjänstfullt sätt? Är de rentav populära av gammal vana! Svensson gillar ju att åka svenskt, det märks.

Volvo V70 och Saab 9-5 duggar tätt i trafiken. Volvo V70 såldes i drygt 27 000 exemplar under förra året, vilket är mer än alla andra Volvo-modeller tillsammans.

Av Saabs drygt levererade 15 000 9-5:or är de flesta kombi. Var sjätte bil som registrerades i Sverige under 2003 var någon av dessa två.

Hur står sig då dessa fanbärare för svensk bilindustri mot varandra?

Ekonomiskt är de helt jämbördiga, både i inköpspris och efter att man räknat fram andrahandsvärde, månads- och totalkostnader.

Saab 9-5 2,0t kostar 254 700 kronor i kombi-utförande; Volvo V70 2,4 kostar 249 900 kronor.

Utrustningen skiljer inte mer än att det blir dött lopp i den ekonomiska matchen.

Här handlar valet mer om bilens prestationer, smarta detaljer och förstås tycke och smak.

Detta är kombibilar med stor inre bredd och gott om plats i höjdled. Båda har fina baksäten. Knäutrymmet är aningen bättre i Saab, själva lutningen på ryggstöd och dyna är bra, men man sitter lite lågt.

Lårstödet är kortare i Volvo men i stället sitter man lite högre. Smala sidorutor bak gör att man lätt känner sig lite mer instängd i Saaben. De större bakdörrarna i Saab gör att det är lättare att kliva in i baksätet.

Den dag det är dags att lasta extra långa prylar plockar Volvo poäng. Båda har 60/40-delbara bakre ryggstöd och båda kan även stå till tjänst med helt plana lastgolv fram till framstolarnas ryggar.

Lösningen för det senare är smidigast i V70, där man kan vika fram sittdynan och fälla ryggstödet utan att behöva justera framstolen framåt trots att där ska rymmas en person på 180 centimeter. I Saab är risken större att föraren får kompromissa med utrymmet.

Med sitt raka bakparti får Volvo in 485 VDA-liter mot 416 för Saab. Detta är egentligen inga volymer att skryta med. Det finns flertalet kombibilar med större utrymmen och mindre prislapp.

Känns gammal

Fram briljerar Volvo i vanlig ordning med sina utmärkta framstolar. Man sitter lägre än i Saaben och har ratt och reglage närmare kroppen. Interiören är inte speciellt eggande i sin utformning, men funktionen är superb. Stora och rediga knappar och spakar med god känsla.

I Saab 9-5 sitter man "ovanför" instrumenteringen med ratten nästan i knät, som det upplevs när man hoppar mellan bilarna. Hela inredningen upplevs äldre än i V70 och i sanningens namn börjar den kännas gammal. Inget man spontant retar sig på men nya Saab 9-3 känns betydligt modernare. Materialen och förarmiljöns utformning känns daterad, men funktionen är det inget fel på. Även Saab-stolarna är mycket komfortabla att färdas längre sträckor i.

Både Volvo och Saab 9-5 går att beställa med navigationssystem. Volvos skärm sitter bättre till för att läsas av säkert för föraren medan varianten med pekskärm är smidigare att sköta för passageraren.

Hur ligger det till under motorhuvarna?

Volvo satsar på sugmotor men istället fem cylindrar. Saab har en turbofyra. Kraften är jämbördig i båda och fartresurserna därför lika bra. Volvo har trevligast motorljud.

Bland testbilarnas manuella lådor har Volvo den trevligaste av de två med exaktare och distinktare länkage. När man kör lite aktivare märker man hur sladdrig lådan är i Saab.

Volvo V70 har det bättre chassit. Det handlar inte om utpräglad körglädje, men bilen sviker inte i första taget. Uppträdandet är neutralt och vid medveten forcering är bilen lätt understyrd. Måttlig krängning och inga överraskningar.

Saab 9-5 kränger betydligt mer och understyr när turbon matar på framhjulen i böjarna. Värre är att häcken kan vifta ordentligt vid bromsning i kurvor - inte bra. Styrningen i 9-5 är mer direkt och förmedlar mycket vägkänsla, medan känslan i Volvoratten är mer avskärmad från vägbanan. Men V70 är mer förutsägbar och därmed körsäkrare. Båda bilarna kan utrustas med ESP-system men ingen har det som standard.

Hög klass

Detta är långfärdsbilar av hög klass båda två men Saab 9-5 får anses som segraren på de snabbare landsvägarna. Saab har mjukare fjädring och upplevs också lite tystare. I V70 är det framför allt ljudkomforten som är lite sämre.

I den här duellen framstår V70 som bilen att lita på i alla väder. Inga allvarliga brister och dessutom ser den proper ut. Saab 9-5 är inte långt efter men ett lömskare beteende vid en undanmanöver är en av de allvarligare ålderskrämporna. Egenheter med att backen måste ligga i när man tar ut nyckeln och att bagaget ska öppnas med en knapp vänjer man sig väl vid.

Saab 9-5 har redan fräschats upp en gång och nu hunnit bli sju år. Volvo V70 får sin första ansiktslyftning till sommaren. Volvo bör ha bättre chans att hålla ställningarna under 2004 och man frågar sig om Saab 9-5 lyckas hålla andraplatsen ännu ett år? En ny match kan börja.

Volvo V70 2,4

Saab 9-5 2,0t

Mikael Johnsson

Följ ämnen i artikeln