13 frågor och svar om nya miljözonerna

Uppdaterad 2019-01-15 | Publicerad 2018-04-06

De nya miljözonerna införs 2020 och skärps 2022.

2020 börjar de nya miljözonerna för personbilar att gälla.
Här är allt du behöver veta om de nya miljözonerna.

1. Varför införs de nya miljözonerna?

Anledningen till att regeringen skapar nya miljözoner är de luftföroreningar som orsakas av biltrafiken. Enligt Trafikverket dör varje år cirka 3 000 människor i förtid på grund av vägtrafikens utsläpp. I den siffran inkluderas såväl avgaser som slitagepartiklar.

I flera svenska städer har lagstadgade miljökvalitetsnormer för utomhusluft överskridits. På vissa gator i Stockholm och Göteborg har dessutom EU:s gränsvärden överskridits.

2. Hur fungerar miljözonerna?

Sedan tidigare finns en miljözon som reglerar tunga fordon. Den används redan i dag i åtta kommuner. 1 januari 2020 införs två nya zoner:

  • Miljözon 2
    I miljözon 2 krävs att bensin- och dieselbilar uppfyller utsläppskraven för Euro 5 för att tillåtas. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
    Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här, till exempel elbilar och bränslecellsbilar.
    1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar – då tillåts endast Euro 6-bilar i miljözonen.
  • Miljözon 3
    I miljözon 3 får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra.
    För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

3. Vad är Euro 5 och 6?

EU reglerar utsläppskrav på luftföroreningar i euro-klasser. Euro 5 blev krav 1 september 2009, och Euro 6 1 september 2014.

4. Var kommer miljözonerna att gälla?

Det blir upp till respektive kommun att bestämma om, när och hur de vill använda de nya miljözonerna. Även om regeringen nu ger grönt ljus är det långt ifrån självklart att det blir miljözoner i exempelvis hela Stockholms innerstad. Mest troligt är att de införs på extra utsatta gator, om de införs överhuvudtaget.

  • På nationell nivå är regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet positiva, tillsammans med Vänsterpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Kristdemokraterna är skeptiska, och Moderaterna och Sverigedemokraterna är motståndare till miljözoner i deras nuvarande utformning.
  • I Stockholm är flera partier positiva, och frågan ska nu utredas av en politisk referensgrupp. Moderaterna lovar dock vid maktskifte att några miljözoner inte kommer att införas redan 2020.
  • I Malmö splittrar frågan det rödgröna styret, så även i Göteborg. I landets näst största stad är Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna är för, Moderaterna och Socialdemokraterna emot.

5. Hur många bilar påverkas?

Det beror naturligtvis på om och var miljözonerna införs. Enligt analysföretaget Vrooms beräkningar skulle 7 av 10 bilar som är i trafik i dag inte tillåtas att köra i miljözon 2 efter år 2022. Om det sker 350 000 nyregistreringar av personbilar per år och cirka 250 000 avregistreringar, så kommer 57 procent av bilparken så som den beräknas se ut år 2020 klara kraven som ställs för att få köra i miljözon 2. Två år senare när kraven skärps kommer 55 procent av alla personbilar tillåtas att köra i miljözon 2.

6. Hur vet jag om min bil tillåts eller inte?

Transportstyrelsens hemsida kan man söka på sitt registreringsnummer. Under fliken Teknisk data > Motor och miljö framgår om bilen har Euro 5 eller 6-klassning. För äldre bilar framgår ingen Euro-klassning, vilket innebär att de inte tillåts i miljözonerna.

7. Vad gäller för veteranbilar?

Veteranfordon, alltså bilar som har 30 år eller mer på nacken, kommer att tillåtas i miljözon 2, men inte i den strängaste miljözon 3. Skälet, enligt regeringen, är att dessa bilar används i begränsad utsträckning och att utsläppen från dessa anses vara av marginell betydelse. Dessutom anser man att det är rimligt att veteranfordonen kan användas vid exempelvis parader i tätorter.

8. Vad kommer att hända med andrahandsvärdet på min bil?

Bara i år har begagnatpriserna på dieselbilar sjunkit kraftigt. På Blocket, där många begagnade bilar säljs, tror man att priserna kommer att fortsätta sjunka i takt med att fler försöker bli av med sina dieselbilar.

9. Vad händer om man kör in i en miljözon med en otillåten bil?

Straffet är böter.

10. Hur ska miljözonerna övervakas?

Transportstyrelsen ska ta fram förslag på hur kommunerna genom kameraövervakning ser till att reglerna efterlevs. Förslaget är att bilens ägare, och inte föraren, ansvarar för eventuella överträdelser. Transportstyrelsen öppnar också för att reglerna kan komma att övervakas manuellt.

11. Kommer jag få någon kompensation om jag måste köpa en ny bil?

Nej, någon statlig kompensation är inte aktuell. Regeringen pekar på att det troligen bara blir enstaka gator som berörs av eventuella miljözoner, och att de allra flesta kommer att kunna ta sig fram utan att tvingas köpa ny bil. Men, i slutändan är det alltså upp till kommunerna att bestämma om och var miljözonerna ska införas.

12. Varför sätter inte regeringen press på biltillverkarna att åtgärda bilarna istället?

Dieselbilar har under många år kunnat släppa ut betydligt mer kväveoxider än vad som uppmätts i officiella tester. Men det beror enligt regeringen på att EU:s regelverk varit bristfälligt. Bilarna är därför inte olagliga, trots att de släppt ut mer än testerna visat. Därför kan inte Sverige ställa krav på att bilarna åtgärdas, hävdar regeringen.

Volkswagen utgör dock ett undantag, eftersom de manipulerat sina resultat i utsläppstesterna. Dessa manipulerade bilar måste därför återkallas och åtgärdas, något som sker i detta nu. Sverige låter emellertid den enskilde bilägaren avgöra om hen vill få sin VW-bil åtgärdad.

13. Vad händer nu?

Regeringen kommer så snart det är möjligt att besluta om nödvändiga författningsändringar som gör det möjligt för kommunerna att införa de nya miljözonerna.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 990 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 990 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

32 783 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 995 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 079 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 095 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

1 499 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

SENETIC

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 448 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

JULA

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 999 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

21 995 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex

5 495 kr

ELGIGANTEN

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

6 464 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Copper SB

5 397 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

7 590 kr

COMPUTERSALG

DEFA eMove Mode 2

3 475 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

EVIFY

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 995 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 495 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu