Strandens livräddare

Publicerad 2011-08-17

Här är konceptbilen som Volvo skapade för södra Kaliforniens livräddare.

Volvo XC70 Surf Rescue kombinerar surfingkulturens stil med biltillverkarens känsla för funktion och säkerhet.

Inför 2007 års SEMA-show beslutade sig Volvo Personvagnar för att utveckla ett räddningsfordon för de livräddare som arbetar på södra Kaliforniens stränder. Uppdraget att utveckla fordonet föll på Joel Alexandersson vid Volvos Concept Center i Göteborg. Han skapade en konceptdesign för ett unikt räddningsfordon som för fram Volvos kärnvärde, säkerhet, på ett helt nytt, djärvt och dynamiskt sätt.

På Volvo XC70 Surf Rescue har chassit höjts ytterligare fem tum från marken. Detta ger inte bara en hög markfrigång, utan möjliggör även att man kan montera massiva, specialdesignade 20-tumshjul från Pirelli med en specialmönstring för lös sand.

Den främre rambalken har gjorts ännu robustare med frästa aluminiumkomponenter. Bilen har en specialtillverkad front med en engångsfräst aluminiumgrill. Skyddsplåtar fram och bak, samt bredare stänkskärmskanter har lagts till för att skydda karossen mot stänkande sand. De nya fronterna innebär dessutom att bilens överhäng har minskats.

Stor uppsättning blåljus

Konceptbilen har utrustats med en unik, aerodynamiskt utformad, takmonterad lampkonsol som har integrerats i med ett fäste för räddningsbrädan. Designen är inte bara snygg utan bidrar även till att minska luftmotståndet. Vid utryckning kan livräddarna aktivera ett helt batteri av blinkande blå räddningsljus. Förutom dem på taket har blåljus även fällts in i den nedre frontpanelens kant, strålkastarna och bakljusen – samt i den inre backspegeln.

Volvo valde ut Aria-gruppen i Irvine, Kalifornien för att bygga konceptbilen. Teamet utgick från en standardmodell av Volvo XC70 som strippades på färg, lister stötfångare och inredning. Konceptbilens färgskala utvecklades speciellt för showbilen av DuPont och är inspirerad av surfing-kulturen. Den iögonfallande surfräddargrafiken har för avsikt att göra bilen lätt att känna igen på en fullpackad strand.

Specialkonstruerade delar togs fram för konceptet utan att man gick den traditionella vägen via lermodeller – så kallad ”rapid prototyping”. Processen innebär att man snabbframställer prototyper, något som kraftigt förkortade projektets utvecklingstid.

Stryktålig inredning

Inredningen i XC70 SR utformades av Volvos stylingcenter i Barcelona i Spanien. Livräddare blir blöta och sandiga i jobbet, så inredningen har modifierats för att tåla tuffa tag – detta utan att man har gjort avkall på stilen. De skålade standardsätena och de fällbara baksätena till XC70 har täckts i grodmansdräktliknande neopren som specialskräddats i svart och grått med klargula detaljer. De dekorativa innerpanelerna har målats gula för att fånga upp tanken bakom exteriörfärgen.

Den skrymmande räddningsutrustningen ryms i bagageutrymmet och kan lätt nås genom den eldrivna bakluckan på XC70. Två dyktankar, en syrgastub, en liten förstaförbandslåda, en återupplivningsbox och en stor vattentät låda med ytterligare medicinsk utrustning och surfräddningsutrustning har fästs vid det neoprentäckta golvet.

Motorn i konceptbilen är en 3,2-liters, sexcylindrig inlinemotor med normal insugning som ger 235 hästkrafter och ett vridmoment på 236 lb/ft. Motorn är kopplad till en sexstegad automatväxel av typen Geartronic som låter föraren växla manuellt vid behov. Bilen har även All-wheel-drive med Instant TractionTM. Electronic Hill Descent Control (HDC) utnyttjar dessutom bilens bromsar och motorns vridmoment för att krypa på lägsta växeln i branta nedförslut.

Volvo

Följ ämnen i artikeln