Volvo säljs till Kina

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-16

Jobben räddas – nu ska Sverige tillverka kinesiska lågprisbilar

Volvo säljs till kinesiska Geely.

Affären är i princip redan klar, enligt Aftonbladets källor.

Uppgörelsen säkrar jobben både i Sverige och Belgien – med produktion av kinesiska lågprisbilar.

Enligt uppgifter till Aftonbladet sent i går kväll är affären mellan Ford och kinesiska Geely i princip klar. De stora dragen kommer att offentliggöras senare i höst.

Enligt Aftonbladets källor ligger Geelys bud kring 2,8 miljarder dollar, motsvarande 20 miljarder kronor. Affären innebär också att jobben säkras här i Sverige, och i Belgien, under lång tid framöver.

Fler bilar

• Geely öppnar den gigantiska kinesiska marknaden på vid gavel för Volvo och indirekt för Ford. Kineserna beräknas köpa fler bilar än amerikanerna redan inom ett eller två år.

• Geely flyttar inte jobben till Kina utan fyller tvärtom upp fabrikerna på Torslanda och i Gent. Där ska det, utöver Volvobilar, tillverkas kinesiska lågprisbilar för den europeiska marknaden.

• Lågprisbilarna säljs under Geelys varumärke och utvecklas av Volvo i Göteborg.

• Volvoledningen i Göteborg ansvarar för utvecklingen av både Geelys och Volvos nya modeller.

• Ford behåller ingen ägarandel i Volvo, men får långsiktiga samarbetsavtal som bland annat innebär leveranser av motorer, växellådor, chassin och annan teknik till Volvo-Geely.

– Det finns en rädsla att Volvo kommer att monteras ner i Göteborg om kineserna tar över, men med det här avtalet blir det precis tvärtom, säger en källa med insyn i affären.

Facket tveksamt

Ingenjörsfacket på Volvo personvagnar tog initiativ till det svenska konsortium som i sista stund gav sig in i budgivningen. Och tror inte ett dugg på Geely.

– Alla kinesiska tillverkare har dåligt rykte hos underleverantörerna, för att de stjäl och kopierar patent och för att de dumpar underleverantörer hänsynslöst. Geely hör till de allra värsta, säger en representant för facket.

– Risken är att Volvo med Geely som ägare inte kommer åt den senaste tekniken från stora leverantörer som Bosch och Continental, just för risken att patenten stjäls.

Odels stannar

De tidigare Volvodirektörerna PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson arbetar hos bankirfirman Rothshild i London som agenter för Geely.

Hans-Olov Olsson lämnade Volvo för tre år sedan och har fortfarande god insyn i företaget. Det är han som gjort grovjobbet för att få med de tre parterna på affären.

Nuvarande Volvochefen Stephen Odell stannar enligt planerna kvar på Volvo tills vidare.

Följ ämnen i artikeln