Här är årets bästa sommardäck

Matteus 22:14, ”Ty många äro kallade, men få utvalda”. Ja, så är det med testdäcken också. En nästan biblisk bild.
Matteus 22:14, ”Ty många äro kallade, men få utvalda”. Ja, så är det med testdäcken också. En nästan biblisk bild.Foto: LASSE ALLARD
MOTOR

Läs det här innan du köper nya däck! För däckmarknaden är en djungel med hundratals modeller och märken att välja mellan.
En välkänd tillverkare är ingen garanti för bästa grepp. Och lågt pris behöver inte betyda uselt däck.

Vi har testat storsäljare från de kända tillverkarna, budgetdäck och okända nykomlingar från Kina. En del dyr-däck är värda varenda krona medan en del lågpris inte ens borde vara tillåtna. Och ett av findäcken slets oroväckande snabbt. Klarar det ens en sommar?

Årets stora sommardäcktest genomfördes på Michelins anläggning nära Marseille i södra Frankrike. I temperaturer som liknar sval svensk sommar. Mest kraft lade vi på våtgreppet. Det är i regn som skillnaden mellan bra och dåliga däck är störst. Och det är i regn som väglaget är som farligast.

18 däck testade

Vi bromsade och mätte bromssträckor tusentals gånger. Vi testade hur däcken håller i vid en hastig undanmanöver. Hur skarp gränsen är mellan grepp och sladd, om däcket är förlåtande eller lömskt. Och vi mätte vid vilken hastighet de börjar vattenplana.
Och sen testade vi grepp och balans på torr asfalt. Om och om igen. Tills vi hade ett säkert resultat.

Läs noga våra omdömen om 18 olika däck. Leta efter egenskaperna som är viktiga för dig. Grepp? Förmågan att klara vattenplaning? Buller? Rullmotstånd? Eller pris.

Sen är det bara att slå till.

Text: Robert Collin Foto: Lasse Allard Test: Jukka Antila, Testworld

1/27
FAKTA

Testförutsättningar

  • Däckdimensionen är 205/55 16.

  • Priserna kommer från nätet där dackonline har flest däck, tyrelia ett Kinadäck och en del däck har vi bara hittat på utländska sajter. Om man handlar på nätet måste man först komma överens med en gummiverkstad om montering. Verkstadens pris tillkommer.

  • De flesta däcken i testet har vi köpt hos olika gummihandlare. En del däck var så nya att de inte fanns i handeln. Vi fick dem direkt från tillverkaren. Vi kommer att göra nya förutsättningslösa tester, som vi kallar dopingprover, med flera däck senare i vår. Bland andra Continental, Bridgestone och Kenda.

Nokian Hakka Blue 2

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 920 kr.
Hastighet: V (max 240 km/h).

Nokian är lugnt och lättkört på våt asfalt. Däcket varnar innan greppet förloras och det är fortfarande lätt att kontrollera på sladd. Det sladdar inte i väg när man bromsar på sig i en kurva.

På torr väg är däcket säkert och logiskt. Det styr bra och har en bra styrkänsla. Bakdäcken håller i bra även vid en hård undanmanöver.

Nokian är tystast av testdäcken och rullmotståndet är mycket lågt.
Bra: Egenskaper på vått, ljud och rullmotstånd.
Dåligt:
Poäng: 9,2

Continental ContiPremiumContact 5

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 747 kr

Hastighet: V (max 240 km/h).

Continental har bra grepp på våt väg i varmt väder men inte lika bra när tempen drar sig ner mot 10 grader. Greppet är bra vid en undanmanöver och styr fint. Klarar vattenplaning medelmåttigt.

På torr väg är däcket mycket lättkört, har bra grepp och styr exakt hur hårt och snabbt man än vrider på ratten. Inte ens vid den tuffaste undanmanövern förloras greppet.

Däcket är mycket tyst och relativt lättrullat.

Vi testar inte livslängd, men däcket slets snabbare än något annat däck i testet. Vi återkommer med mer information om slitaget.
Bra: Egenskaper på torr väg, buller och rullmotstånd.
Dåligt: Klarar vattenplaning bara medelmåttigt. Frågetecken för slitaget.
Poäng: 9,1

Michelin Primacy 3

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 819 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Michelin är lugnt och har bra grepp på våt asfalt. Det styr bra och säkert, även om själva styrkänslan inte är den bästa. Bakdäcken släpper aldrig greppet. Vattenplaning kommer aningen för fort.

Köregenskaperna på torr väg är mycket lugna, men styrningen är lite för långsam vid en snabb undanmanöver. Bromsgreppet är mycket bra.

Både rullmotstånd och buller normala i klassen.
Bra: Lugna köregenskaper.
Dåligt: Vattenplaning.
Poäng: 8,9.

Pirelli Cinturato P7 Blue

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 748 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Pirelli har bra grepp och en härligt exakt styrkänsla på våt asfalt. Däcket kan kännas en aning extremt men grepp och styrning hjälper till även i de svåraste undanmanövrerna.

Samma extrema känsla finns även på torr asfalt med digital gräns mellan grepp och sladd. Men situationer är alltid lätta att reda ut.

Bullret är medel. Rullmotståndet absolut bäst i test.
Bra: Längsgreppet vid alla situationer, rullmotstånd.
Dåligt: Klarar vattenplaning medelmåttigt. Kanske är däcket är sportigt i överkant.
Poäng: 8,7

Bridgestone Turanza T001

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 707 kr.
Hastighet: V (max 240 km/h).

Bridgestone styr för det mesta bra på våt väg men kan tappa greppet en aning och understyra (vill gå lite rakt fram) vid kraftigare styrutslag. Men det är alltid lättkört. Vattenplaningen klaras mycket bra.

Även på torr väg kan däcket tappa greppet fram vid stora rattutslag och hög fart. Men bakdäcken behåller alltid greppet. Det är viktigt.

Däcket är lugnt och lättkört.

Buller och rullmotstånd ligger mitt i klungan.

Bra: Vattenplaning, lugnt.
Dåligt:
Poäng: 8,8

Barum Bravuris 3 HM

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 625 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Öknamnet Warum (varför?) som tyskarna myntade för ett tjugotal år sedan har ingen täckning alls. Tvärtom. Däcket är särskilt bra på våt väg i lite lägre temperaturer och med bra bromsgrepp. Det varnar i god tid innan greppet förloras i en kurva och bara vid allra hårdaste undanmanövern kan greppet förloras bak.

På torr väg är bromssträckorna lite för långa och styrningen kan bli lite yxig. Men däcket är lugnt och håller i bra bak.

Bullret är medel, rullmotståndet mycket lågt.

Bra: Bromsgrepp på vått, rullmotstånd.
Dåligt: Grepp på torr väg.
Poäng: 8,5

Goodyear EfficientGrip Performance

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 666 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Goodyear har hyfsat bromsgrepp på vått, om asfalten är varm, men betydligt sämre i svalare väder. Styrningen är lite långsam, i synnerhet i lite lägre temperaturer. Ändå ett ganska lättkört däck på våt väg.
På torr asfalt är styrkänslan bra rakt fram. Vid lite hastigare färd på krokig väg har bakdäcken lite svårt att behålla greppet men sladdarna kommer inte plötsligt eller överraskande.
Lågt buller, mycket lågt rullmotstånd.

Bra: Lågt buller, mycket lågt rullmotstånd.
Dåligt: Bromsgrepp på våt och kall väg.
Poäng: 8,5

Dunlop Sport BluResponse

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 692 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Dunlop bromsar ganska bra på varm, våt asfalt, men dåligt på kall. Däcket är lugnt och logiskt, men vid en hastig sväng kan bakdäcken tappa greppet lite väl hastigt. Och mycket.

På torr väg är styrkänslan exakt, styrningen bra även vid snabba rattutslag och nu håller bakdäcken i ordentligt.

Det bullrar rejält men rullar desto lättare.

Bra: Rullmotstånd, köregenskaper på torr väg.
Dåligt: Bromssträckan på kall, våt asfalt.
Poäng: 8,3

Hankook Ventus Prime 3

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 646 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Hankook bromsar bra på våt väg, har en bra styrkänsla och styr bra, så länge man inte vrider för mycket och för fort på ratten. Då tappar framhjulen greppet. Däcket börjar också vattenplana vid lite för låga hastigheter.

På torr väg är greppet bra, men också här kan däcket tappa greppet lite för plötsligt. Vid en undanmanöver är det risk att bakhjulen sladdar i väg.

Däcket rullar tyst, men trögt. Rullmotståndet är stort.

Bra: Bromsgrepp på vått och torrt.
Dåligt: Vattenplanar lätt, rullar trögt.
Poäng: 8,3

Kenda Emera A1

Foto: LASSE ALLARD

Pris: ca 38 euro
Hastighet: W (max 270 km/h).

Bromssträckorna på våt väg är som bäst medelmåttiga, och vid en undanmanöver är det lätt att tappa greppet bak. Men det klarar vattenplaning bra och är, tja, helt ok och trivsamt, så länge allt går som det ska.

På torr väg är styrningen långsam, greppet fram är på/av, greppet bak kan sladda i väg vid en undanmanöver och att försöka reda ut en situation är allmänt nervöst.

Däcket bullrar mer än de flesta och rullmotståndet är allra sämst i testet.
Bra: Vattenplaning.
Dåligt: Köregenskaper på torr väg. Buller, rullmotstånd.
Poäng: 8,3

Linglong Green-Max HP 010

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 489 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Kinesiska Linglong (ja, det heter så), överraskar med bra våtgrepp, särskilt i lite kallare väder. Däcket är lugnt och lättkört. Men det börjar vattenplana alldeles för tidigt.

På torr väg är däcket lite sämre. Styrkänslan är dålig och styrningen yxig. Och bakhjulen tappar lätt greppet vid en undanmanöver.

Bullret är lågt, rullmotståndet medelmåttigt.

Bra: Våtgrepp. (Oj, vilken Kina-puff!)
Dåligt: Köregenskaper på torr väg, rullmotstånd.
Poäng: 8,3

Vredestein Sportrac 5

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 658 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Våtgreppet är bra och styrningen snabb och exakt. Kanske lite för snabb, för vid en undanmanöver blir det gärna en del överstyrning och risk att bakhjulen tappar greppet. Dessutom börjar däcket vattenplana tidigt.

Även på torr asfalt är däcket lugnt och styr fint, tills bakhjulen plötsligt tappar greppet vid en hårdare manöver.

Buller och rullmotstånd är medel i gruppen.
Bra: Våtgrepp.
Dåligt: Släpper greppet plötsligt, vattenplaning.
Poäng: 8,2

Wanli Harmonic H220

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 566 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Våtgreppet är bra med relativt korta bromssträckor och fint grepp på krokig väg. Styrningen är lite för långsam men däcket är lugnt till naturen och överraskar inte.

På torr asfalt bromsar däcket dåligt och styrningen är långsam och framhjulen kan plötsligt, och för ett ögonblick tappa greppet vid en undanmanöver.

Buller är medelbra men däcket rullar lätt.
Bra: Vattenplaning.
Dåligt: Rullmotstånd, köregenskaper när det verkligen gäller.
Poäng: 8,2

Yokohama BluEarth-A AE50

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 717 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Ett välkänt märke, och så dåligt grepp. På våt väg förloras greppet ibland fram, ibland bak när man vrider lite för snabbt på ratten. Och vattenplaning kommer vid riktigt låg hastighet.

På torr väg går det bättre med mycket bra grepp och exakt styrning. Men risk för otrevliga släpp bak vid en undanmanöver.

Buller och rullmotstånd är medelbra.
Bra: Grepp på vått och trott.
Dåligt: Köregenskaper när det verkligen gäller, vattenplanar tidigt.
Poäng: 8,2

Maxxis Premitra HP5

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 561 kr
Hastighet: W (max 270 km/h).

Våtgreppet är dåligt, vattenplaning kommer tidigt. Till en början är däcket lugnt, men greppet försvinner lite för lätt, fram, eller bak vid en undanmanöver.

På torr väg går det betydligt bättre med bra grepp och logiskt uppförande.

Bullret är mycket lågt, rullmotståndet medel.
Bra: Köregenskaper på torr väg. Lågt buller.
Dåligt: Grepp och köregenskaper på vått.
Poäng: 8,1

Davanti DX390

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 61 pund
Hastighet: V (max 240 km/h).

På våt väg är greppet som bäst medelmåttigt. Vid lugn körning kan det kännas ok, och styrningen känns också bra. Tills greppet plötsligt bara försvinner. Sjunker temperaturen blir däcket aningen bättre.

På torr väg går det ännu sämre med långa bromssträckor och förlorat grepp fram eller bak, eller både och, vid en undanmanöver.

Mycket buller, högt rullmotstånd.
Bra: Anständigt bromsgrepp i lite svalare väder.
Dåligt: Grepp och köregenskaper på torr väg. Rullmotstånd.
Poäng: 7,3

Falken ZIEX ZE914 Ecorun

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 616 kr
Hastighet: V (max 240 km/h).

Däcket från Falken börjar åldras och våtgreppet räcker inte till. Redan vid försiktigt rattutslag kan greppet förloras, fram eller bak. Och det helt utan varning. Vattenplaning klarar däcket bra.

På torr väg går det lite bättre med hyfsat grepp och lugnt beteende. Men när det gäller, och man vrider lite mer och snabbare på ratten, styr däcket långsamt och osäkert.

Det bullrar och rullar tungt.

Fotnot: Ett nytt däck med exakt samma namn kommer också att säljas i sommar.
Kanske är det lite bättre. Vi vet inte. Det bör i alla fall vara tillverkat under våren 2017.

Bra: Vattenplaning.
Dåligt: Grepp på vått och torrt. Köregenskaper på vått.
Poäng: 7,2

Duraturn Mozzo Sport

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 46 euro
Hastighet: V (max 240 km/h).

Någon måste vara sämst i test, och Kinadäcket Duraturn tar den platsen med bred marginal. Breda marginaler behövs också på vägen där greppet är uselt och försvinner helt och utan förvarning när man vrider för snabbt på ratten. Men vattenplaning klarar däcket bra.

På torr väg är däcket lite lugnare men greppet dåligt och styrningen saknar skärpa. Bakhjulen far gärna i väg vid en undanmanöver.

Både buller och rullmotstånd är bland de högsta i testet.
Bra: Ingen svensk importör, än så länge.
Dåligt: Grepp och köregenskaper, alltid! Rullmotstånd.
Poäng: 6,7