Kinesiska Byton rullar in smart elbil – utmanar Tesla

Uppdaterad 2018-01-10 | Publicerad 2018-01-09

Kinesiska Byton slår bilvärlden med häpnad.
Presenterar den smarta och självkörande elbilen på CES-mässan.
Bilen där du öppnar dörren med ansiktet.
Bilen som ska utmana Tesla.

Just nu pågår den stora konsumentelektronikmässan, Consumer Electronics Show, i Las Vegas. En mässa med mängder av företag som visar upp sin senaste teknik.

Byton sticker upp

Ett flertal biltillverkare ställer ut på CES som har omkring 180 000 besökare under fyra dagar. En av de största snackisarna är kinesiska Byton som säger sig ha skapat den första verkligt smarta elbilen. Och vill utmana Tesla på elbilsmarknaden.

En prototyp med mängder av digitala funktioner. Mest iögonfallande är onekligen den 49 tum (1,25 meter) stora skärmen som instrumentpanel. På ratten finns en extra skärm på 8 tum.

Öppnas med ansiktet

Bilen är utrustad med åtskillig smart teknik och dörrarna öppnas med hjälp av ansiktsigenkänning. Utvecklat kommunikationssystem och röststyrning. den identifierar automatisk vem som kör bilen och justerar säten, speglar och ljudprofil därefter.

De som åker kan ansluta mobiler och smarta klockor till bilens system. Och på utsidan har backspeglarna bytts ut mot kameror.

Självkörande

Bytons Suv ska tillverkas i Nanjing där bolaget har sin fabrik. Den kommer kosta knappt 400 000 kronor (45 000 dollar) basutförandet. Enligt planerna blir det två modeller. Dels med ett batteripaket på 71kWh som ger 40 mils räckvidd och ett batteri på 95kWh – 52 mil räckvidd. Välj mellan bakhjuls– och fyrhjulsdrift.

Inledningsvis ska Bytons bil vara självkörande på nivå 3, vilket innebär att bilen kör själv i vissa lägen, till exempel på motorväg. Men föraren får vara beredd att ta över.

Det digitaliserade fordonet ska först och främst locka kinesiska konsumenter är tanken. Den ska säljas i Kina under 2019 och rullar in i Europa och USA.

Kina satsar hårt på elfordon och många tillverkare vill ta upp konkurrensen med amerikanska Tesla. Byton har för övrigt grundats av tidigare medarbetare på BMW och Apple.

Följ ämnen i artikeln