Fyra av tio vill ha dieselförbud

Uppdaterad 2017-10-05 | Publicerad 2017-07-10

Svenska folket öppnar för dieselförbud.

Förbud mot dieselbilar breder ut sig över Europa.
Även i Sverige finns stöd för dieselförbud, visar en ny mätning från Aftonbladet/Inizio.
Fyra av tio är positiva till ett förbud i svenska storstäder.
– Vad är alternativet? Vi vet att vi har problem med fossilt diesel, säger Martin Prieto Beaulieu på Gröna bilister.

Flera europeiska städer har redan infört tillfälliga förbud mot dieselbilar, bland annat Oslo och Stuttgart. Även Köpenhamn har öppnat för ett dieselförbud. På sikt kan permanenta förbud träda i kraft i bland annat Paris, Mexiko city, Madrid och Aten.

Skadliga utsläpp

Anledningen är de stora utsläppen av skadlig kväveoxid, som skördar tusentals dödsoffer i Europa varje år.

Nu visar en mätning från Aftonbladet/Inizio att knappt fyra av tio svenskar (37 procent) skulle välkomna ett förbud mot dieselbilar i svenska storstäder. Lika många är emot.

– Det råder verkligen en delad syn. Föga förvånande är de som kör dieselbil mest negativa, medan de som inte har tillgång till bil är för ett förbud, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Bland de som kör diesel är 63 procent mot ett förbud. Allra störst är sannolikt motståndet bland de som köpt en dieselbil för några år sedan, menar Aftonbladets motorexpert Robert Collin.

”Skulle få sälja sina bilar”

– Bilarna har fortfarande ett värde på 2–300 000 kronor, men skulle inte kunna användas med ett dieselförbud. Men det beror på utformningen. Fem dagar om året kan nog de flesta stå ut med, men skulle det gälla året om kanske folk skulle få sälja sina bilar, säger han.

Martin Prieto Beaulieu, pressansvarig på föreningen Gröna bilister, hade förväntat sig ett större stöd för dieselförbud bland svenska folket.

– Det är förvånande att inte fler är positiva till ett dieselförbud när vi vet hur stor inverkan körning med diesel har på vår hälsa och miljö. Men informationen kring bilarnas miljöpåverkan är dålig generellt. De säljs med andra värden, säger han.

Dieselns framtid oklar

Han är övertygad om att dieselbilar på ett eller annat sätt kommer att portas även i svenska städer i framtiden.

– Det är inte förvånande att Oslo infört tillfälliga förbud. Paris, London och flera tyska städer tänker likadant. Vad är alternativet? Vi vet att vi har problem med fossilt diesel. Du skulle aldrig acceptera att andas in kvävedioxid från någon annan källa när du går på gatan, säger Martin Prieto Beaulieu.

Hittills i år är över hälften av alla nyregistrerade bilar i Sverige dieslar. Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, är säker på att dieseln inte spelat ut sin roll.

– Det går att skruva mer på utsläppen från dieselbilarna med ad blue-teknik och om du kör på tallolja. På landsbygden utanför våra tio största städer är det inga problem med utsläpp. Jag är inte orolig för dieselmotorns framtid, säger han.


Så gjordes undersökningen: Den är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 1086 intervjuer under perioden 16-21 juni 2017 och är genomförd som en webbundersökning.

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

Frågan som ställdes var: Är du för eller emot eller dieselförbud i svenska storstäder?


Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka här för att läsa mer och gå med!