Volvos klassiker dominerar i Norge

Publicerad 2011-09-20

Här brinner man för de svenska klassikerna. Volvoklubben i norska Tröndelag har inga problem med återväxten.

Deras träffar lockar hundratals fordon – och bland de 350 medlemmarna är medelåldern låg.

Det är inte bara i Sverige som Volvo är en del av den nationella folksjälen. Även i Norge finns en ny generation av unga som brinner för bilmärket. En av dem är 21-årige Trondheimbon Arild Tönder. Tillsammans med ett tiotal kompisar har han bildat ett mekarlag, som hjälper varandra med bilarna – och har kul tillsammans. Gänget kör en blandning av Volvo 240, 740 och 940. Arilds ögonsten är hans röda Volvo 240 – en släktklenod.

– Jag har vuxit upp med Volvo genom hela livet. Jag fick ta över min fars 240 när jag fyllde 18 år. Det finns mycket charm i gamla Volvobilar, säger Arild Tönder.

En släktklenod 

Hans bil har fått en ny lack, nya fälgar och en ny motor – hämtad från en Volvo 940 Turbo. Trots att en del småfix återstår, vann hans 240 ”Peoples Choice”-priset när Volvoklubben i Tröndelag hade sin senaste träff.

Klubben grundades 1997 – här kan du se deras hemsida. En av initiativtagarna var Petter – en entusiast som kör allt från Volvo 142 och 240 – till V70- och XC60-modellerna.

– Det var väldigt mycket intresse för bilmärket i Tröndelag – det var nästan som en Volvo-huvudstad. Så min fru sa till mig att jag och mina kompisar borde starta en Volvoklubb, säger Petter A Ekvold, ordförande för klubben.

En aktiv klubb

Han berättar att den senaste träffen lockade cirka 100 bilar och en publik på cirka 400 personer. Volvoklubben i Tröndelag är väldigt aktiv, med två utställningsträffar och 1-2 banträffar varje år. Bland de framtida planerna finns ett besök på Volvo Museum i Göteborg.

 Vill du provköra bilar i Volvos testpanel? Gå in här och anmäl ditt intresse. Volvo läser alla ansökningar!

Tröndelag-klubben samlar cirka 350 medlemmar, bland dem flera svenska entusiaster. Åldern på de norska Volvofansen varierar – från 18-60 år – men de unga mekarna dominerar sällskapet. Klubben har således inga problem med återväxten. Så här förklarar ordföranden märkets framgång bland det norska bilfolket:

– De är lätta att skruva, har hög kvalitet – och så är de snygga, säger Petter A Ekvold.

Volvo