”Om tio år säljer Volvo 800 000 bilar om året”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-30

Djärvt utspel från nye Volvo-chefen Stefan Jacoby

Volvo Personvagnar måste jobba smartare och sluta springa efter konkurrenterna.

Den nye Volvochefen Stefan Jacoby stack ut hakan på sin bilsalongsdebut i Paris.

Satte till och med ett djärvt försäljningsmål på 800 000 bilar om tio år.

Dubbelt upp mot i år.

Sex veckor in på vd-jobbet i numera Geelyägda Volvo PV är Jacoby i full färd med att syna bolaget i sömmarna.

Det finns en hel del som han inte är nöjd med. Som att det saknas tydliga strategier.

– Vi har 360 återförsäljare i USA, det räcker. Men vi säljer endast runt 60 000 bilar, det är för lite. Det beror på att vi saknar en konsekvent USA-strategi. Vi måste klargöra vår strategi, vart vi vill föra varumärket, säger han.

Hitta sin egen väg

Arbetet med att ta fram en ny produktstrategi pågår för fullt. Torslandabyggda XC 90 ska snart få en uppföljare med motorer som klarar utsläppskraven bättre.

Volvochefen avslöjar också att han vill se mer förfinad design och mer omsorg om detaljer.

Viktigast är att bolaget hittar sin egen väg och inte bara följer efter konkurrenterna.

– Vi försökte positionera oss där andra var utan att ha våra egna prioriteringar. Jag säger inte att vi inte ska finnas i vissa segment, men vi måste bestämma oss för vad Volvo ska stå för, säger Jacoby som har ett förflutet främst inom Volkswagen.

Förenklad produktion

Kanske får Volvo färre modeller i framtiden. Produktionen ska i alla fall förenklas.

– Vi måste överväga komplexiteten. I Gentfabriken installerar vi till exempel 63 olika tankar i bilarna.

På pressträffen med de svenska journalisterna höll han en ganska stram ton och bad flera gånger om tålamod.

Men trots att Volvo aldrig varit i närheten av att nå sitt gamla mål på 600 000 bilar kom Jacoby med en kaxig vision i sin tioårsplan. 2020 tycker han att det är rimligt att Volvo kan sälja 800 000 bilar. Tillväxten ska ske främst i Kina, men även i Europa och USA.

Strategin för Kina är det första Volvo ska presentera enligt Jacoby. Där väntas planer på lokal tillverkning ingå. Att lokala myndigheter redan har gått ut med att Volvo ska bygga en fabrik i Shanghaiområdet skakar han bara på huvudet åt.

– Det är lokalpolitik där precis som överallt. Frågan om en fabrik i Kina fattas av Volvos styrelse. Ingen annan, slår han fast.

Nervös inför mässan

På presskonferensen presenterade Jacoby den nya V 60 som byggs i Torslanda. Han berättade också att 2012 kommer Volvo att ha en helt eldriven bil och en hybrid där diesel och el kombineras ute på marknaden.

De misslyckade krocktesterna där Volvos säkerhetssystem inte har automatbromsat som det ska beklagar Volvochefen.

– Det är inte någon bra dokumentation. Systemet kommer att rädda liv, men det tar inte bort ansvaret från föraren, säger Stefan Jacoby, som medgav att han faktiskt var nervös inför mässan.

– Jag kommer att vara lycklig när jag får gå och lägga mig i kväll. Det betyder inte att jag inte gillar mitt jobb, men jag kommer att vara helt slut.

TT

Följ ämnen i artikeln