Annons

Så slipper du onödiga påminnelseavgifterna

Semestertider innebär kanske mindre tid vid mejlkorgen och mer tid ute på resande fot. Vilket är skönt, men det är också en tid då det är lättare att missa att betala sina fakturor. Med fördubblad betaltid vid fakturaköp och flera påminnelser hoppas Klarna att fler ska kunna betala i tid.

Under sommarmånaderna kopplar vi av på ett helt annat sätt. Vi kollar inte mejlen lika ofta och befinner oss kanske inte i hemmet där posten hamnar. Det kan medföra att vi av misstag glömmer bort att betala en och annan faktura.

Sebastian Runvik på Klarna är ansvarig för bolagets Nollmission, det vill säga missionen om att nå hundra procent nöjda kunder. 2021 fick Klarna in 23 klagomål per en miljon köp eller 999 977 nöjda kunder per 1 000 000.

– Det är lätt att missa fakturor under semesterveckorna, när hela vardagen är på paus. Just därför brukar det vanligtvis ske en liten ökning av klagomål under sommarmånaderna, vilket i min mening är helt förståeligt. Tiden springer iväg och så plötsligt får man en negativ överraskning i form av en påminnelseavgift. Men vi försöker i högsta möjliga mån förebygga detta genom att anta kundens perspektiv och komma med lösningar, säger Sebastian Runvik, Nollmissionsgeneral på Klarna.

Klarna-appen och fler påminnelser hjälper dig att komma ihåg

Ett enkelt sätt att undvika onödiga påminnelseavgifter är att ladda ner Klarna-appen. Dina fakturor hamnar då i appen automatiskt och du betalar direkt eller på förfallodatum med ett klick. Du får också pushnotiser som påminner om att det är dags att betala.

Konsumenter som använder Klarnas app har 81 procent lägre andel fakturor som hamnar i påminnelse jämfört med de som inte använder appen, eftersom man i appen får hjälp att komma ihåg kommande förfallodatum.

Det senaste året har Klarna också gjort flera stora förändringar för att hjälpa fler användare att betala i tid. Bland annat fördubblades betaltiden för fakturaköp från 14 till 30 dagar samtidigt som man adderade fler vänliga påminnelser i fler kanaler.

Tidigare skickade Klarna en påminnelse två dagar innan förfallodatum via Klarna-appen. Nu skickar Klarna dessutom en extra påminnelse via mejl och sms dagen efter fakturans förfallodatum. På så sätt ges alla som av en eller annan anledning missat att betala i tid en extra möjlighet att betala sin faktura utan extra avgift.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln