Annons

Unga söker råd om ekonomi – på Youtube

Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, efterlyser  ett betydligt större engagemang från långt fler aktörer i branschen.

Det är inte skolan unga vänder sig till för att få råd om sparande och ekonomi – utan YouTube.

Och trots att ämnet engagerar finns här många skäl till oro.

– Varje enskild person som får ett ärende hos Kronofogden är en för mycket. Fler behöver göra mer, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Betalningsproblem bland unga konsumenter debatteras livligt bland både myndigheter, beslutsfattare och aktörer inom kredit- och finans. 

Det här är en diskussion som Klarna välkomnar – och gör nu flera insatser riktade mot unga.

– Det är en viktig målgrupp för oss och som vi är särskilt måna om. Som ledande aktör i branschen vill vi på Klarna arbeta för att öka den finansiella hälsan i samhället. Både genom att bidra med data och med kunskap, men framför allt genom vårt agerande, säger Jesper Eriksson.

Men det är viktigt att diskussionen om de unga är nyanserad, konstruktiv och samtidigt byggd på fakta och relevant data, konstaterar han. Finansinspektionen presenterade nyligen sin årliga Konsumentskyddsrapport. Rapporten visar att antalet unga som får tidiga betalningsproblem och hamnar i överskuldsättning minskar. 

Det är en bild som också stämmer överens med vad Klarna själva ser i sin statistik. En analys av Klarnas kunder i åldrarna 18–25 visar att gruppen som helhet blir allt bättre på att betala sina fakturor i tid.

–Samtidigt uttrycker Finansinspektionen oro för att unga med lägre kunskap om privatekonomiska frågor riskerar att dras in i långdragna lånefällor och krediter. En oro vi delar.

Oroväckande signaler

Som ett led i det arbetet med unga har Klarna låtit Ungdomsbarometern genomföra en undersökning om attityder och beteenden vad gäller privatekonomi bland unga vuxna i Norden. Undersökningen visar att det finns ett stort intresse för privatekonomi i gruppen. Däremot finns många andra oroväckande signaler i rapporten.

  • Drygt hälften av de svarande säger sig ha dålig koll på vad som händer när en räkning går till Kronofogden (51 procent).
  • Nästan lika många svarar att de inte vet hur man räknar ut totalkostnaden för ett kreditlån (45 procent).
  • Nästan hälften av de svarande dömer ut skolutbildningen om privatekonomi (44 procent).

Fler behöver göra mer

Samtidigt uppger 43 procent att de vänder sig till sociala medier och YouTube för att lära sig om privatekonomi. Att kunskap om privatekonomi finns lättillgängligt i olika kanaler är bra och naturligt, konstaterar Jesper Eriksson, och lyfter att Klarna också vill bidra till att tillgängliggöra begriplig information på olika plattformar.

– Men att många unga vuxna till stor del får information om privatekonomi genom sociala kanaler såsom YouTube snarare än via skolan är ett underbetyg för svensk utbildning.

Nu efterlyser han ett betydligt större engagemang långt fler aktörer i branschen. Att fler behöver göra mer.

– Resultatet från Ungdomsbarometern stärker oss i vår syn på att samhället i stort och marknadens aktörer behöver göra mer och tänka nytt för att öka kunskapen om privatekonomi. Även om utvecklingen går åt rätt håll vill vi göra mer för att minska riskerna att unga hamnar i skuldfällor och evighetskrediter, säger han och fortsätter:

– Varje enskild person som får ett ärende hos Kronofogden är en för mycket.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln