Annons

Därför är vissa bättre på matte

”Jag är ingen matteperson”. Har du inte sagt det själv har du säkert hört någon annan säga det. Men hur mycket av det stämmer egentligen? Finns det någon biologisk anledning till att vissa har enklare för matematik än andra? Forskning visar att det till viss del stämmer.

Har du någon gång kikat in på en restaurang för att se om det finns sittplats? Eller funderat över vilken kö i matbutiken som går snabbast? Då har du använt ditt nummersinne.

Människan har alltid räknat. I vårt DNA har vi något som kallas för nummersinne. Det här nummersinnet är en del av ett kognitivt system i hjärnan som kallas Approximate Number System (ANS). Nummersinnet hjälper oss att uppskatta antal objekt via synen. Det innebär att vi snabbt kan avgöra ungefär hur många objekt som finns på ett visst ställe.

Stor studie vid universitet i USA

I en studie vid John Hopkins Univesity tittade man på sambandet mellan nummersinne och färdigheter inom matematik. 200 fyraåringar fick frågan om vilken grupp av olikfärgade prickar som i sin tur innehöll flest prickar. Barnen fick sedan verbala matteuppgifter.

Resultatet visade att barnen med ett bättre nummersinne även presterade bättre vid matteuppgiften.

EXTERN LÄNK:

  Höstlovsspecial: Ge ditt barn tillgång till Albert helt gratis i två veckor! För alla mellan 5-17 år

I en studie vid John Hopkins Univesity tittade man på sambandet mellan nummersinne och färdigheter inom matematik. 200 fyraåringar fick frågan om vilken grupp av olikfärgade prickar som i sin tur innehöll flest prickar. Barnen fick sedan verbala matteuppgifter.

Resultatet visade att barnen med ett bättre nummersinne även presterade bättre vid matteuppgiften.

Viktigt att komma ihåg är att det faktiskt går att träna upp sina färdigheter inom matematik. Nummersinnet och ens förmåga att räkna ut mattetal är fortfarande två olika saker. Nummersinnet är universellt, det har vi med oss oavsett, men matematiken är något som vi alla behöver lära oss och det har enligt studien kanske mer att göra med hur vi förbereder oss.

Går att träna upp

I skolklasser blir det tydligt hur mycket förberedelser spelar in. Barn som i tidig ålder får träna på matte och pratar matematik med sina föräldrar har en större fördel på mattelektionerna. Barn som inte har förberett sig får det svårare att klara proven och kanske istället tänker ”jag är ingen matteperson” och slutar försöka. Och barnen som presterar bra tänker ”jag är en matteperson” och fortsätter att jobba med sina matteuppgifter.

EXTERN LÄNK:

  Höstlovsspecial: Ge ditt barn tillgång till Albert helt gratis i två veckor! För alla mellan 5-17 år

Precis som med det mesta har vi möjligheten att nå långt, så länge vi arbetar för det. Alla kan bli bra på matematik, så länge vi får de rätta verktygen för att träna.

Ta hjälp av smarta appen

Den digitala matteläraren Albert har redan hjälpt tusentals svenska barn och familjer med studiestöd. Både elever som har svårt med matten, och elever som har lättare för matten och vill utmana sig själva i en högre takt kan få hjälp. Tjänsten utmanar på de områden som användaren har problem med, och ger tips och ledtrådar för att lösa uppgifter steg-för-steg.

EXTERN LÄNK:

  Prova att ge ditt barn tillgång till obegränsad läxhjälp via Albert i en vecka gratis!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln