Därför behöver vi en sociala medier-minister

Slutreplik från Jimmy Jakobsson om behovet av en sociala medier-minister

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-11-29 | Publicerad 2018-11-05

Sociala medier-ministern ska bara förhålla sig till en av digitaliseringens många konsekvenser: Att sociala medier har blivit så centrala för svenskarna att en minister här är lika naturligt som en för stadsbyggnad eller landsbygd, skriver Jimmy Jakobsson.


SLUTREPLIK. Nästa regering bör utse en minister för frågor relaterade till sociala medier, föreslog jag i förra veckan.

Ministern ska ha tre ansvarsområden:

  • Möjligheter och utmaningar som uppstår genom människors närvaro i sociala medier.
  • Att främja svensk kunnande i sociala medier att omsättas i export- och tillväxtindustri.
  • Att bidra till att vända den falska Sverigebild som sprids främst i sociala medier.

S-riksdagsledamoten Teres Lindberg är emot detta. Hon menar att digitalisering, IT och sociala medier är medel för att nå politiska mål på olika områden, och att ansvaret bara kan tas av regeringen samlat.

Jag delar synen att IT som politiskt område är förbi. Det är ju poängen. En sociala medier-minister är inte en IT-minister. 1990-talet är över. Digitaliseringen griper över alla områden och måste hanteras av alla ministrar.

Sociala medier-ministern ska bara förhålla sig till en av digitaliseringens många konsekvenser: Att sociala medier har blivit så centrala för svenskarna att en minister här är lika naturligt som en för stadsbyggnad eller landsbygd.

Riksdagsledamotens påpekande är avslöjande för många politikers syn på dessa frågor. De talar fortfarande om teknik, medan sociala medier idag väsentligen handlar om annat – om mänskliga beteenden. De vill att politiken ska driva förändring, medan politiken snarare måste anpassas till en förändring som redan har ägt rum i svenskarnas vardag.

Mänskliga aktiviteter och interaktioner har flyttat till sociala medier. Vi umgås, konsumerar, informerar oss och lär känna varandra där.

Hälften av svenskarna är på Facebook varje dag. Lika många använder Netflix regelbundet.
Mänskliga aktiviteter och interaktioner har flyttat till sociala medier. Vi umgås, konsumerar, informerar oss och lär känna varandra där.

Det har gett medborgarna makt och frihet som tidigare inte fanns, men bolag som Google, Apple, Facebook, Amazon och Netflix har också fått större makt än mediebolagen haft historiskt.

Detta har skett utan politik och det kan inte ändras med politik. Men politiken måste förhålla sig till det och hjälpa till att hantera de möjligheter och utmaningar det leder till.


Jimmy Jakobsson, VD och medgrundare i Ingager


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här