Läs på bättre, Herman Lindqvist

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2016-09-07 | Publicerad 2011-12-12

Andreas Burghauser: Slussenbygget kommer inte överhuvudtaget att påverka Skeppsbron

Tyvärr verkar Herman Lindqvist inte ha ägnat någon längre tid åt att göra research innan han den 10 december skrev sin debattartikel i Aftonbladet.

Han hade till exempel kunnat titta på någon av alla de offentliga handlingar om hur nya Slussen är tänkt att bli som ligger på stadens hemsida, stockholm.se/slussen. Då hade han snabbt kunnat konstatera att nej, det finns inga planer på att omringa Gamla stan med åttafiliga motorleder eller att förvandla Skeppsbron till en motorväg.

Slussenbygget kommer inte överhuvudtaget att påverka Skeppsbron, annat än precis där bron landar i det allra mest sydöstra hörnet av Gamla stan. Herman Lindqvist och andra turister kan alltså fortsätta att strosa nedanför slottet, där kommer att se precis likadant ut som i dag.

Bussarna från Nacka och Värmdö kommer givetvis att kunna vända vid Slussen även i framtiden – i den helt nya varma, ljusa inomhusbussterminalen i Katarinaberget. Alltså inga omvägar runt Gamla stan, som Herman Lindqvist skriver.

Visst kan man tycka att Slussen i dag är Stockholms vackraste plats, men när nya Slussen är färdig har denna centrala plats anpassats för människor i stället för bilar, med möjlighet att strosa längs med vattnet från Södermälarstrand till Stadsgårdskajen, med gott om utrymme för cyklister, kollektivtrafik och gående, men betydligt mindre för privatbilism.

Andreas Burghauser

Projektchef, Slussen