Saab måste sluta bygga lyxbilar ingen vill köpa

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-31

En Saab 93 från 1959.

Nu är det dags för Saab att starta om och göra sig fri från alla bojor som tyngt företaget på olika sätt, inte minst att kasta av sig ”GM-oket”.

Dagens situation är så väsensskild från gårdagens, då folk skrek efter vad som helst som rullade. Marknaden är mättad. Saab måste helt enkelt bli bäst på någon biltyp, en bil som många talar om och gärna vill äga. Saab måste hitta sin egen väg igen.

Vart tog Saabandan vägen? Den finns givetvis kvar hos oss som vurmar för de äldre modellerna från 1950-,60- och 70-talen. Det gäller alltså att överföra den andan i alla tillverkningsled så att den genomsyrar företaget.

Saab har ofta kommit med innovativa lösningar som andra sett sig tvungna att följa efter med. Sådana innovationer måste man fortsätta med.

Saab har haft en trogen kundkrets men inte kunnat utöka denna av dunkla orsaker. Ska man få ekonomi i företaget framöver så gäller det att ta marknadsandelar från andra och inte tvärtom.

Hur gör man då detta?

Det vilar någon slags ”förbannelse” över Saab som gör att man inte kan öka sin försäljning tillräckligt. Det vore inte helt fel att i detta läget ta hjälp av någon ”klok spågumma” som kan sia om framtiden och hjälpa Saab att bryta den negativa försäljningstrenden.

För egen del anser jag att Saab har tagit ett flertal mindre bra beslut under resans gång. När den gamla 96:an lades ned 1980 borde man haft en efterföljare på gång, en bil i samma storleksklass och prisläge. När 95:an försvann hade man ingen stationsvagn på gång vilket var en stor miss. Fältet lämnades öppet för alla konkurrenter.

När 9000 projekterades togs beslut om att inrikta sig på den så kallade premiumklassen, ett misstag enligt min bedömning. Denna inriktning har sedan fått gälla. Men det har inte lyckats att locka över tillräckligt många kunder från konkurrerande märken i detta segment. Varför inte? Borde man kanske rensat i försäljningsleden? Här kommer ”spågumman” in igen.

Den nya ägaren har ju också uttalat sig för att Saab ska fortsätta på den inslagna vägen i de dyrare klasserna, vilket jag anser är fel. Det finns i dag en överproduktion av bilar i världen. Det går inte att själv vilja göra någonting som alltför få vill köpa.

(Saab hade en mycket livaktig tävlingsverksamhet under 30 år. 1980 tilläts rena specialbyggen, vilket Saab ansåg sig inte ha råd med utan lade ner all tävlingsverksamhet. Men under tävlingsåren hade Saab stora framgångar och detta avspeglade sig i försäljningen ganska märkbart. Är det kanske dags för att återuppta ett tävlande i någon form?)

Bland flera av dagens bilköpare kan man få höra att de gärna skulle vilja ha en ny Saab, men det går inte för de har inget urval, bara stora och för dyra lyxbilar.

Allt pekar mot att Saab måste ta fram en ny liten bil som är konkurrenskraftig på alla plan, en basmodell. Vad avser designen så tror jag på retrolinjer från 50 talet. Man ska kunna se att det är en Saab på långt håll.

Det motorkoncept man väljer ska inte förbruka mer än 0,5 l/mil, priset ska vara fullständigt konkurrenskraftigt. Man ska ha enkla lösningar i en sådan här basmodell, detta borgar för hög funktionssäkerhet. Ta bort allt onödigt som kan krångla.

Saab skulle kunna bygga lite roliga varianter på ett sådant här basutbud, släpp till exempel en rallyvariant för gatbruk. Slå an på både unga och äldre köpare.

Tar man bort en del onödigt i en basmodell så blir den billigare. Sedan ska man erbjuda allt extra genom ett tillbehörsutbud för eftermarknaden, precis som på 50-, 60- och 70 talet. Jag är övertygad om att detta skulle kunna fungera och ge Saab ekonomi igen. En ekonomi som skulle kunna innebära att man kunde ha råd att erbjuda någon enstaka exklusiv modell, som exempelvis dagens nya 9-5:a.

I världsfinanskrisens spår och med konkurrens från länder med lägre arbetskostnader kan det bli svårt för den nya ägarkonstellationen att få ekonomi med nuvarande inriktning, även om jag naturligtvis hoppas detta.

Någonstans, någon gång har Saabs genuina själ förbleknat, den själ och den anda som präglade uppstarten av märket och som var kännetecknande för den grupp av Saab-folk som en gång i tiden trollade fram den lilla gröna bilen i Trollhättan.

Det finns trots allt ett ljus långt bort vid horisonten emedan Saabs nuvarande vd Jan-Åke Jonsson har visat sig besitta det som varit grundbulten i Saab, nämligen den riktiga Saabandan.

Hans Willebrand

Följ ämnen i artikeln