Höghastighetståg en utopi för storstadsbor

Replik från SD om varför projektet stoppas

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-10-12

Politiska beslut måste förhålla sig till människors faktiska villkor och inte bygga på utopier som enbart är anpassade för människor som bor i större städer. Därför stoppar miljardrullningen på höghastighetståg. Replik från Thomas Morell, SD.

REPLIK. Anna Sehlin och Linda Snecker (V) går till angrepp på den ännu inte tillträdda blågula regeringen. Anledningen är att vi nu stoppar miljardrullningen på höghastighetståg och i stället utvecklar det befintliga väg- och järnvägsnätet i hela landet.

Utgångspunkten för den blågula koalitionen är att människor ska kunna leva och ta sig till sina arbeten snabbt och säkert, inte bara i storstäderna utan även på landsbygden.

Företag ska ha goda villkor och kunna transportera varor på väg- och järnväg.

Politiska beslut måste förhålla sig till människors faktiska villkor och inte bygga på utopier som enbart är anpassade för människor som bor i större städer.

Vi har sett hur klyftan mellan stad och land har vuxit när nödvändig infrastruktur för både transporter och samhällsservice eftersatts. Vägarna på landsbygden är i många fall i så dåligt skick att hastighetsgränser måste sänkas av säkerhetsskäl.

Järnvägen är eftersatt och på sina håll tvingas tågen sakta ner på grund av krokig sträckning, dålig räls och svaga banvallar. Det drabbar näringsliv och människors vardag hårt.

I ljuset av de stora behoven är det därför helt fel att lägga hundratals miljarder på höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Tidsvinsten på en knapp timma motiveras inte av kostnaden för skattebetalarna.

Medlen vill vi nu i stället rikta om för att investera i, underhålla och drifta det väg- och järnvägsnät vi redan har, vilket ger snabbare resultat och gynnar fler.

Ett talande exempel för hur regeringen har misskött infrastrukturfrågorna är Trafikverket. Detta verk har under åtta år av S-ledning vuxit med 48 procent och är i skrivande stund 10 316 anställda. Behovet av att effektivisera organisationen och få fokus på sina kärnuppgifter är stora.

Vi kommer nu att sätta stopp för miljardrullningen för höghastighetstågsprojektet och omprioritera dessa resurser till väg- och järnvägsnätet i hela landet. Nästa steg blir att initiera en översyn av Trafikverket för att granska om myndighetens utökade resurser använts på ett effektivt sätt.


Thomas Morell, vice ordförande trafikutskottet (SD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.