ÅSIKT

Sjöfartens omställning går alltför långsamt

Slutreplik från Hela skärgården om miljözoner i Skärgården

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Sjöfartens stora miljöpåverkan är absolut en global utmaning. Men det förhindrar inte att Sverige går i bräschen för ett nyskapande regelverk som exempelvis miljözoner för hamnar och farleder på svenskt vatten, skriver Hela Skärgården i en slutreplik om miljözoner i Skärgården.

REPLIK. Sjöfarten generellt har en stor potential och är ett alternativ som energieffektivt transportslag. Utan tvekan. Samtidigt är det just detta som också är den stora utmaningen vilket kommer kräva stora och kraftfulla åtgärder. Fram till 2050 har IMO prognostiserat att utsläppen från sjöfarten kommer att öka med upp till 250 procent.

Vårt anslag i frågan handlar om att sjöfarten hamnat utanför radarn i miljöfrågan och att dess påverkan diskuteras och hanteras i allt för liten grad, relaterat till dess betydelse. Så vi är oerhört tacksamma över den snabba reaktionen från Svensk Sjöfart och Skärgårdsredarna. Det är mycket bra.

En eloge också till svensk sjöfartsnäring som har kommit långt i delar och även fått internationellt erkännande för detta. Inte minst den tidtabells bundna finlandstrafiken är ett fantastiskt exempel vilket vi också refererar till. Det ska vi vara stolta över.

Det är också bra att det pågår utveckling av regelverk och riktlinjer för sjöfarten utifrån miljöaspekter. Det är vi väl insatta i.

Men det går alldeles alldeles för långsamt, vilket är vår poäng.

Sjöfartens stora miljöpåverkan är absolut en global utmaning. Men det förhindrar inte att Sverige går i bräschen för ett nyskapande regelverk som exempelvis miljözoner för hamnar och farleder på svenskt vatten. Detta är som vi ser det ett utmärkt sätt att sätta press på rederier och aktörer som av ekonomiska skäl inte vill påskynda miljöomställningsprocessen eller av andra orsaker inte ser samma tidsnöd som klimatet.

De internationella kryssningsbolagen är ett sådant konkret exempel. Allt större fartyg som kräver och lobbar för egna nya farleder, som släpper ut lika mycket skadliga ämnen som 5 miljoner bilar under gång, och koldioxid när man ligger i hamn motsvarande 700 långtradare.

Vi inser och har stor respekt för frågans komplexitet. Vi har inte alla svar men tycker verkligen det är dags att få upp sjöfartens utmaningar och fart i vattnet på dagordningen. Vårt förslag med en miljözon för tyngre trafik på Stockholm hamns vatten skulle definitivt bidra till just detta.

Precis som replikförfattarna påpekar krävs också politiska beslut och förutsättningar för infrastrukturella förändringar och resurser.

Därför vore det väldigt intressant att höra Daniel Helldens, trafikborgarråd i Stockholm, och Tomas Eneroths, infrastrukturminister, inställning i frågan.

Johan Larsson, Hela Skärgården
Magnus Odin, Hela Skärgården
Johan Hernmarck, Hela Skärgården
Initiativet Hela Skärgården sprider kunskap, skapar opinion och verkar för en hållbar utveckling och miljö av skärgården.


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en slutreplik. Läs hela debatten här

ARTIKELN HANDLAR OM