Symbolpolitisk hysteri att höja bensinpriset

SD: Det är dags att säga nej när regeringen skickar miljönotan till landsbygden

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-09-16 | Publicerad 2019-09-13

Det råder inga tvivel om att vissa extrema partier i regeringen jobbar hårt för att omöjliggöra bilismen i Sverige, skriver Oscar Sjöstedt och Martin Kinnunen.

DEBATT. I tisdags invigdes det nya verksamhetsåret i riksdagen med pompa och ståt. Bland flaggor, sång och tal släpptes en nyhet som hos många väcker en rad frågetecken.

Enligt uppgifter till Svenska Dagbladet kan svenska bilister vänta sig en ökning av bensin- och dieselpriset från och med årsskiftet – något som inte nämndes av statsministern i hans traditionsenliga tal.

Under tisdagseftermiddagen arbetade man febrilt för att bemöta den pyrande kritiken. Bland annat genom att påstå att man gör en satsning för att få ner skatten på drivmedel för att jämna ut överindexeringen. Detta tycks förvisso vara sant, men faktum kvarstår att det svenska folket ändå kan förvänta sig en höjning av bensin- och dieselpriserna med 15 respektive 10 öre per liter.

Det är det sista svenska bilister behöver i ett läge då skatten på fordon väntas chockhöjas vid årsskiftet. Det råder inga tvivel om att vissa extrema partier i regeringen jobbar hårt för att omöjliggöra bilismen i Sverige.

I en intervju med Agenda i februari förklarade miljöminister Isabella Lövin att landets bilister måste räkna med kraftigt stigande drivmedelspriser för klimatets skull. De allra flesta svenskar bor inte i centrala Stockholm och kan därför inte cykla till jobb eller skola.

Ännu mindre kan de skjutsa barnen på pakethållaren till fritidsaktiviteter, något som Isabella Lövin gång på gång tycks glömma. Det är inte bara miljöministerns man som är beroende av bilen i vårt avlånga land, det är stora delar av Sveriges befolkning också – oavsett hur tunga stenar man fraktar i sitt jobb.

Regeringen bedriver på detta sätt en aggressiv och omfattande splittringspolitik. Låg- och medelinkomsttagare ska inte finansiera en närmast religiös symbolpolitisk klimatpolitik som ställer stad mot landsbygd och välbärgade mot sämre bemedlade. Att även Centerpartiet, som säger sig vara den starkaste förespråkaren för en levande landsbygd, går med på fortsatt höjning av bensinpriset är ett enormt svek mot alla de som är beroende av sin bil för att få vardagen att fungera.

Trots ett massivt missnöje i form av ett bensinuppror med över 630 000 människor fortsätter regeringen och dess samarbetspartier alltså att fullständigt ignorera våra medborgare.

Medborgare som bara försöker få vardagen att gå ihop men som ständigt beskylls för att fördärva klimatet – detta samtidigt som Kina planerar att bygga 800 kolkraftverk de närmaste åren. Sveriges bilister är inte problemet.

Det är dags att säga nej. Nej till symbolpolitisk hysteri. Nej till dyra och ineffektiva åtgärder. Nej till skuldbeläggande av människor som försöker göra rätt för sig. Nej till höjda drivmedelspriser. Sverigedemokraterna kommer alltid att säga nej när regeringen skickar miljönotan till landsbygden.


Oscar Sjöstedt, finanspolitisk talesperson (SD)
Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson (SD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här