Vi utvecklar luftfarten - utan någon flygskam

Ministern: Flyget har nedprioriterats av politiska skäl

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-11-15

Trots flygets viktiga roll i transportsystemet har det nedprioriterats under många år av politiska skäl. Nu utvecklar regeringen därför luftfarten – utan någon flygskam, skriver infrastrukturminister Andreas Carlson.

DEBATT. För att samhället ska fungera måste både varor och människor kunna förflyttas. Då behövs ett fungerande transportsystem. För regeringen är det självklart att ett effektivt, klimatvänligt och ändamålsenligt transportsystem omfattar alla trafikslag – väg, järnväg, luft- och sjöfart.

Trots flygets viktiga roll i transportsystemet har det nedprioriterats under många år av politiska skäl. Nu utvecklar regeringen därför luftfarten – utan någon flygskam.

 

Arbetet med en svensk flygstrategi påbörjades 2014 av den dåvarande borgerliga regeringen. Först 2017 beslutade S-MP-regeringen om en färdig strategi. I strategin fanns det goda ambitioner, men genomförandet var svagt.

Att MP – som sedan gammalt vill att flygandet ska minska – var en del av regeringen är en av flera troliga förklaringar. De två senaste mandatperioderna med S-ledda regeringar har i slutändan varit åtta förlorade år för flyget.

 

Det har också hunnit rinna mycket vatten under broarna sedan strategin togs fram. Covid-19-pandemin, höjda bränslepriser och krig och oroligheter i vår omvärld är faktorer som starkt påverkat flyget.

Det finns därför ett behov av att fortsätta det strategiska arbetet avseende luftfartens konkurrenskraft

 

Regeringen har sedan tillträdet varit tydliga – de olika trafikslagen kommer inte att ställas emot varandra.

Transporter via väg, järnväg, luftfart och sjöfart behöver samverka för ett effektivt transportsystem, och luftfarten utgör en viktig del i detta. I ett land som Sverige – med långa avstånd och många glest befolkade områden – är flyget särskilt viktig för inrikes resor och har även en stor betydelse för Sveriges ekonomi, konkurrenskraft, och öppenhet gentemot omvärlden.

 

Redan i dag finns det få skäl att känna flygskam.

Precis som alla andra branscher håller luftfarten på att ställa om – det hållbara flyget kommer snart att vara ett faktum i takt med ökad användning av biobränsle och utvecklandet av elflyg. Själv har jag redan bokat en biljett till det första kommersiella elflyget som planeras avgå år 2030.

 

Regeringen har vidtagit flera åtgärder i linje med denna inriktning för att stärka luftfartens konkurrenskraft.

Transportstyrelsen har exempelvis fått ett regeringsuppdrag om att analysera hur användandet av drönare i Sverige kan vidareutvecklas och regeringen arbetar aktivt för att undanröja hinder och skapa förutsättningar för en snabb introduktion av elflyg.

Arlandautredningen och Flygplatsutredningen har presenterats, där regeringen bland annat har gått vidare med en fördubbling av det statliga driftstödet till icke-statliga flygplatser från och med 2024. Det är den mest kraftfulla förstärkningen sedan driftstödet infördes.

 

I dag samlar regeringen luftfartsbranschen till ett möte om det fortsatta arbetet avseende luftfartens konkurrenskraft. Under mötet kommer regeringen att samla in perspektiv från branschen.

Detta är ytterligare ett steg mot det strategiska arbetet för ett stärkt flyg.


Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister (KD)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln