En ny plattform ska inte krångla till det

Slutreplik från Lärarnas Riksförbund om en nationell digital plattform för skolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2018-05-16

Hur plattformen bör se ut lämnar vi till de som kan just de frågorna. Men det som Lärarnas Riksförbund ser framför sig är ingen stor, tungrodd plattform som skulle krångla till det ytterligare, skriver Åsa Fahlén.

SLUTREPLIK. Precis som Jannie Jeppesen skriver så saknas resurser och kompetens i kommunerna som i dag driver skolan. Lärarnas Riksförbund vill ha ett ökat tydligt statligt ansvar över skolan, bland annat på grund av just de anledningar som Jeppesen lyfter.

Att staten tar ansvar för att varje elev ska få en rättssäker behandling av sina personuppgifter, resultat och betyg är en självklarhet, likväl som att lärares arbetstid ska gå till att för- och efterarbeta undervisning samt att undervisa i stället för att hantera trilskande it-tjänster.

Hur plattformen bör se ut lämnar vi till de som kan just de frågorna. Men det som Lärarnas Riksförbund ser framför sig är ingen stor, tungrodd plattform som skulle krångla till det ytterligare för dagens elever och lärare, snarare en tunn, central ”linbana” som följer eleven genom hela skoltiden och till vilken olika aktörer i form av läromedelsförlag, kompensatoriska hjälpmedel och andra edtech-tjänster kan koppla upp sig. ​
Vi behöver en nationell digital plattform för skolan.


Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln