Handeln, skrota Black Friday för framtiden

Debattörerna: Överkonsumtionen är absurd – agera nu

DEBATT. Förra året plockade svenskarna upp plånboken och nådde nya konsumtionshöjder på ofantliga 6,7 miljarder kronor. På en enda dag – Black Friday.

Denna svarta fredag är i sin tur bara upptakten inför julhandeln, vars nota landade på ofattbara 77,1 miljarder kronor i fjol. Som jämförelse ligger Sveriges miljö- och klimatbudget 2020 på 12,5 miljarder kronor. Överkonsumtionen är absurd, oavsett vad vi jämför med.

Den amerikanska shoppinghögtiden Black Friday är ett relativt nytt påfund i Sverige, som importerades först 2013. Men vi vande oss snabbt. I dag är det mer regel än undantag att fresta oss konsumenter med vrakpriser, kap, must-haves och triggers som får oss att klicka på köp-knappen. För att mjölka den kommersiella potentialen har Black Friday också knoppat av sig – Cyber Monday, Black Weekend och Black Week.

Ärligt talat. Är det verkligen acceptabelt att fortsätta uppmana oss konsumenter att gräva oss allt längre ner i detta svarta hål av överkonsumtion? För att säkra en vettig framtid för nästa generation – våra och andras barn – måste vi förändra våra konsumtionsbeteenden i grunden.

Är det verkligen acceptabelt att fortsätta uppmana oss konsumenter att gräva oss allt längre ner i detta svarta hål av överkonsumtion? För att säkra en vettig framtid för nästa generation måste vi förändra våra konsumtionsbeteenden i grunden, skriver debattörerna.

Är det då försvarbart att som företag fortsätta att locka individer att konsumera allt fler varianter av saker vi redan har? Eller tror att vi behöver. Att elda på både begär och klimatkris som om det inte fanns någon morgondag – när det är just den som står på spel?

Mitt under brinnande klimatkris är det inte bara bara oansvarigt att locka till överkonsumtion, utan också omodernt. Som att puffa en cigarett vid middagsbordet med familjen.

Alla måste dra sitt strå till stacken i den omställning som krävs just nu. Ett visst ansvar ligger självklart på individen, och vi har dessutom allt att vinna på att ställa om och sikta på en framtid bortom ekorrhjul, stress och överkonsumtion.

Samtidigt är det förståeligt att samma individ ser sin chans att få pengar över till annat genom att utnyttja Black Fridays lockpriser. Det är inte försvarbart, men förståeligt. Att få varje enskild individ att ifrågasätta en kraftfull shoppingnorm, som vi matas allt mer högljutt med för varje år som går, är alltså knappast möjligt i så stor skala och så snabbt som klimatforskarna säger att vi behöver agera.

Därför borde en mycket större del av ansvaret i stället tas av företagen. Alla företag. Oavsett om det gäller modeplagg, leksaker, skönhetsprodukter, soffor, mobiltelefoner eller vitvaror. Handeln måste börja agera efter de klimatmål som en hel värld har enats om ska följas, och det måste ske nu. Det finns inga ursäkter. Inte en enda.

Årets Black Friday infaller den 29 november. En fredag. Den veckodag som under det senaste året blivit synonymt med allt annat än just konsumtion. Fredagsmyset har förvandlats till klimatstrejker med Fridays for Future, fredagsbuketten har bytts ut mot #gröntbandförklimatet och fredagstacon har blivit vegetarisk.

Just denna fredag, den 29 november 2019, är dessutom inte bara vikt för Black Friday. Samma dag äger nästa stora, globala klimatdemonstration rum, och miljoner människor världen över kommer att gå ut på gatorna och kräva att de som sitter på makten fattar beslut som ger mänskligheten en framtid. I begreppet beslutsfattare innefattas såväl politiker som företagsledare. Det är dags att lyssna nu. Inte minst för att slippa bli den sista puffande middagsgästen i en värld av nya normer och rökförbud.

Inom en snar framtid är ett trovärdigt hållbarhetsarbete inte längre en snygg gest och ett sätt att bygga sitt varumärke. Det kommer att vara en hygienfaktor, det vill säga absolut nödvändigt för att överhuvudtaget överleva på en allt mer medveten konsumentmarknad.

Det företag som inte tar sitt ansvar, bidrar till framtidens samhälle och minimerar sin klimatpåverkan kommer helt enkelt inte att ha en chans. Ett rimligt första steg för långsiktig överlevnad är att ta ställning emot årets mest ohållbara “högtid”, och det med eftertryck. Inget hållbarhetsarbete är förenligt med Black Friday-kampanjer, ingen grön profil klär i svart.

2019 behöver bli vändpunkten, året då Black Friday tappar fart och börjar blekna. Året då ansvarstagande och solidaritet blir det nya svarta.

Vår uppmaning är därför enkel. Företag:

  1. Skrota alla planer på Black Friday-kampanjer. Använd hashtaggen #ScrapBlackFriday för att visa att ni är en del av framtiden.
  2. Ta ställning för framtiden. Offentliggör ert nya klimatlöfte, klimatutbilda era anställda eller haka på motpolen White Monday, vilket över 200 svenska och internationella organisationer, influencers och företag redan gjort. White Monday infaller den 25 november.

På så sätt visar ni att ni med på tåget. Att ni vill bidra till en hållbar framtid i stället för att fortsätta elda på överkonsumtionen i samhället och därmed aktivt motarbeta den klimatrörelse som försöker rädda oss alla. För någon eller något betalar alltid det verkliga priset, och just nu har mänskligheten inte råd.

Det är dags att bestämma er: Vilken sida av historien vill ni vara på?


#ScrapBlackFriday
Johanna Nilsson, Maria Soxbo, Emma Sundh, grundare av Klimatklubben
Frida Berry Eklund, talesperson, Föräldravrålet
Alexandra Davidsson, generalsekreterare, Medveten Konsumtion
Ingmar Rentzhog, CEO, We Don’t Have Time 
Tove Ahlström, vd, tankesmedjan Global Utmaning
Mikael Sundström, ordförande, Jordens Vänner
Karin Sundby, ordförande, Klimatriksdagen
Per-Anders Jande, ordförande, Svensk mat- och miljöinformation
Pia Björstrand, talesperson, Klimataktion
Jonas Fläckerud, Stockholm Act
Parul Sharma, Sverigechef, Grenepeace


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här

Mer i samma ämne

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.