Du driver plakatpolitik om flygskatten, Lövin

Replik Flygskatten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-03-29 | Publicerad 2018-02-04

Att enbart ha en flygskatt ger inte lika goda effekter som om flygbolagen hade fått samma resurser att köpa biobränsle för, skriver Rickard Nordin (C) i en replik till Isabella Lövin (MP).

REPLIK. Miljöpartiets politik laggar rejält. Isabella Lövin vill minska antalet flygresor – men samtidigt satsar regeringen på att bygga ut Arlanda och på att bygga en flygplats i Sälen. Det går inte ihop. I stället för att bedriva plakatpolitik har Centerpartiet kraftfulla förslag som sänker utsläppen både i Sverige och utomlands.

Låt oss börja med köttet. I intervjun som Lövin hänvisar till är vi tydliga. Den globala köttkonsumtionen har påverkan på klimatet och måste gå ner. Därför vill vi att fler ska äta svenskt kött och vegetariskt i stället.

Det är viktigt att vi upprätthåller den svenska livsmedelsindustrin – den är viktig för att upprätthålla vår krisberedskap och för biologisk mångfald, där lantbrukare håller hagar och betesmarker öppna.

Flygskatten då? Jag har sagt det förr och jag kommer att säga det igen.

Allt en flygskatt gör är att göra biljetterna dyrare för vanligt folk. Flygskatten gör inte flyget miljövänligare. Den ger bara staten mer pengar i kassan.

Ska vi minska utsläppen måste vi ta hjälp av teknikutvecklingen. Vi politiker ska skapa förutsättningar, vara teknikoptimistiska, främja entreprenörskap och forskning. Därför satsar vi 500 miljoner i vår budget för att stödja forskning, innovationer och företagande kring bioekonomin. Så kan vi hjälpa flyget att bli grönare.

Vårt förslag, om att tanka planen med biobränsle, gör just det. Miljöpartiet säger sig vilja utreda, men ingen utredning finns på plats och inga direktiv är skrivna. Lägligt nog kom idén om utredning som ett pressmeddelande senare på kvällen efter att vårt förslag presenterats.

Intäkterna från en flygskatt beräknas till cirka 1,8 miljarder kronor. Om flygbolagen i stället köpte biobränsle för de pengarna skulle det räcka till 90 000 ton biobränsle. Då skulle utsläppen minska med 283 500 ton CO2. Det är mer än dubbelt så mycket klimatnytta som flygskatten skulle ge.

Det säger allt om hur ineffektiv en flygskatt är. Att satsa på biobränsle driver också en omställning mot effektivare motorer och smartare lösningar som hela världen kan få nytta av. Den enda nyttan flygskatten gör för världen är att Köpenhamns flygplats får fler resenärer, den hejdar inte Kina, Indiens eller USAs resandeökning.

Miljöpartiet är tydliga när de med sitt vanliga Stockholmsperspektiv vill att människor ska sluta flyga. Säg det till den företagare i norra Sverige som måste resa inom landet och inte har tid att sitta två dagar på ett tåg. Säg det till de äldre som ska hälsa på sina barn 100 mil bort och inte klarar av att sitta en dag eller två i bilen eller på tåget.

Miljöpartiet vill att halva Sverige ska stå stilla. Vi vill att hela Sverige ska leva. Det är det som är skillnaden mellan Centerpartiet och Miljöpartiet. Sverige behöver ett nytt ledarskap som tar täten och visar vägen och som med tekniken ställer om Sverige. Centerpartiet står redo, vi har förslagen som gör Sverige grönare.


Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson (C)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.