Är lagen om dubbdäck bara för Stockholm?

Debattörerna: Tänk om – i norr tvingas vi begå lagbrott för att köra säkert

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-04-10 | Publicerad 2017-05-08

Människor måste kunna bo och leva i hela landet och man måste kunna se att det finns olika förutsättningar i landet för att kunna göra just det, skriver debattörerna.

DEBATT. Moderaterna står alltid på människans sida och vi har en politik för hela Sverige, oavsett var man bor.

Människor måste kunna bo och leva i hela landet och man måste kunna se att det finns olika förutsättningar i landet för att kunna göra just det. Regeringen å andra sidan verkar formulera sin politik efter de som bor innanför tullarna i Stockholm.

Sverige är ett stort och avlångt land med olika klimatzoner och just nu råder extrem väderskillnad mellan de norra och de sydligare landsdelarna. I Lappland har det snöat och stormat så mycket den senaste tiden att folk har blivit insnöade i flera dagar. I mellersta och södra Sverige duggar vårtecknen tätt med temperaturer över 20 grader i Mellansverige.

Förutsättningarna för hur väglaget ser ut skiljer sig helt klart åt beroende på vilken del av landet du bor i.

Sedan 2013 ska man enligt lag ha vinterdäck till den 31 mars för att sedan ha bytt till sommardäck senast den 15 april. Eftersom det är en skarp lagstiftning som kan innebära böter om du kör med dubbdäck efter den 15 april så är det självklart många bilister som förhåller sig till det datumet och byter däck.

I praktiken betyder det här att om du ska bilsemestra över påskledigheten i en annan del av Sverige än där du bor behöver du gissa hur vädret kommer att vara när du åker hem. För om du bor i södra Sverige och åker på fjällsemester och har kvar dubbdäcken för säkerhets skull, kan du åka på böter längs vägen om vädret slagit om och blivit mildare.

Så chansar du att åka på böter, eller riskerar du din och din familjs säkerhet och byter däck innan du åker?

Datumet är sannolikt satt för att passa bilister i Stockholm och södra Sverige.

Ibland blir det dock olyckligt med ett datum så tidigt på våren. Under påskhelgen i år inträffade blixthalka och snöstorm som innebar stora trafiksvårigheter för bilister som körde norrut. Detta hände även i andra delar av Sverige. Polisen gick till och med ut och varnade bilister och bad att de skulle byta tillbaka till vinterdäck om man redan hade bytt till sommardäck.

Sveriges riksdag har antagit en nollvision om antalet döda i trafiken som vi står bakom fullt ut. Ett datum för vinterdäcksbyte som inte är anpassat efter normalförhållanden för hela Sverige går rakt emot den visionen. Det finns även andra praktiska problem.

Mellan den sista mars och mitten av april så blir det ett oerhört stort tryck på däckverkstäderna när många bilister ska byta däck på ett par veckor. Det skapar en stress hos verkstäderna och deras medarbetare och en irritation hos bilister som inte får den önskade bokade tiden och i värsta fall byter bilister däck tidigare för att slippa riskera böter.

En översyn av lagstiftningen bör göras och vi skulle kunna titta på Norges modell för dubbdäcksbyte. Där har man bland annat förlängt dubbdäckstillståndet två veckor i de nordligaste länen. Det är någonting som vi skulle kunna implementera även i Sverige.

Vi tror inte att bilister kör med dubbdäck i onödan. Det som är viktigt är nu att regeringen tar initiativ till en översyn av lagstiftning som inte alls fungerar som den var tänkt att göra.


Lars Beckman
Sten Bergheden
Edward Riedl


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.