Regeringen har gått på flygindustrins luftslott

Greenpeace: Vakna upp ur hypnosen, ministern

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-06-12

Visst vore det skönt om det stämde att vi i framtiden kan flyga med gott samvete utan att det påverkar klimatet. Men det är en förskönad bild av flygets potential som infrastrukturminister Andreas Carlson målar upp, skriver Erika Bjureby och Markus Mattisson.

DEBATT Regeringen tycks ha fallit för flygindustrins luftslott. Genom elektrifiering och ökad mängd biodrivmedel menar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) att flyget kommer bli ett av framtidens mest hållbara sätt att resa på.

Visst vore det skönt om det stämde så att vi i framtiden kan flyga med gott samvete utan att det påverkar klimatet, men det är en förskönad bild av flygets potential som regeringen målar upp. 

 

Att regeringen och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) vurmar för flyget är ingen hemlighet. I en artikel i SvD menar exempelvis Carlson att ”det är en väldigt ljus framtid för flyget i Sverige”.

Carlson är även positiv till att öka kapaciteten på flera flygplatser, och menar att elektrifiering och mer biodrivmedel kommer göra flyget grönt och hållbart. I artikeln säger Carlson även att en tillsättning av en flygbränslekommission kan bli aktuellt för att få fart på tillverkningen av biodrivmedel till flyget.

 

Utspelen gör Greenpeace oroliga över de planer som infrastrukturministern i samma artikel hävdar att regeringen kommer att presentera för flyget och flygplatserna till hösten.

För det är uppenbart att infrastrukturministern har fallit för flygindustrins grönmålning och påtryckningar genom att helt gå på deras linje och bagatellisera flygets klimatpåverkan. 

 

Först och främst måste vi ha klart för oss att en elektrifiering av flyget på kommersiell nivå är långt borta. Den tiden har vi inte på oss för att vända utvecklingen och mildra klimatkrisen.

Enligt FN-organet WMO är det stor sannolikhet att 1,5 graders uppvärmning passeras inom fem år, åtminstone tillfälligt. Det råder inga tvivel om att vi måste öka takten.

 

Dessutom är det inte speciellt hållbart att ersätta en sorts utsläpp med andra utsläpp, även om en satsning på mer biodrivmedel kan se bra ut på pappret.

Förbränning av biobränslen redovisas nämligen som förändrat kollager i marksektorn och syns inte i det som brukar refereras till som Sveriges årliga utsläpp.

I dag importeras dessutom cirka 80 procent av allt biodrivmedel och alla de utsläppen räknas enbart i de länder där insatsvaran till biobränslet hämtas.

Detta sätt att osynliggöra utsläppen från biodrivmedel i den svenska utsläppsstatistiken är något som Greenpeace är mycket kritiska till.

I Greenpeace rapport, ”Himlen är full – är det verkligen biodrivmedel vi behöver?”, visar vi att inblandingen av biobränslen ofta ger ökade utsläpp. Räknar vi även in biogena utsläpp så har Sveriges totala utsläpp av koldioxid i själva verket inte minskat sedan 1990. Biodrivmedel är därmed inte så hållbara som infrastrukturministern får det att låta som. 

 

Sättet som biobränslen tillverkas på är även det problematiskt. Majoriteten av de biobränslen som används i Sverige kommer från grödor, skog och slakteriavfall.

Mat ska ätas, inte eldas upp – och skogen gör större klimatnytta genom att stå kvar. FN:s klimatpanel IPCC är även tydliga med att köttkonsumtionen måste minska.

Att då avverka ännu mer skog och låsa in Sverige i ett beroende av en stor köttindustri för att öka produktionen av biobränsle vore minst sagt ostrategiskt.

Enligt en pinfärsk rapport från Transport & environment krävs det till exempel slakteriavfall från 8 800 grisar för att flyga från Paris till New York. Det vill sannolikt inte infrastrukturministern att vi ska tänka på när framtida weekendresor planeras.

 

De verkliga lösningarna handlar i stället om att minska flygandet. Frankrike har redan insett det och tagit ett första steg mot att reglera inrikesflyg.

De inrikesflyg med mindre än två timmars resväg och där det finns andra goda kommunikationsmöjligheter är numera förbjudna. Större krafttag än så behövs givetvis, men Frankrike går åtminstone i rätt riktning medan Sverige sprintar åt helt fel håll.

Det är befängt att satsa på ett smutsigt flyg i den falska övertron att det kommer bli grönt. Det är inte heller klimatsmart att staten ska täcka upp ekonomiskt för de flygplatser som går med förlust, vilket en ny statlig utredning föreslår till infrastrukturministern. 

 

Det behövs samtidigt satsningar på verkligt klimateffektiva transportlösningar. Men när Greenpeace nyligen rankade europeiska länders kollektivtrafik utifrån pris och enkelhet, hamnade Sverige inte ens på övre halvan – plats 17 av 30.

Det är inte tillräckligt bra för ett av världens rikaste länder.

Infrastrukturministern borde göra något åt det i stället för att bagatellisera flygets klimatpåverkan – i synnerhet när det är det transportmedel som har störst påverkan på klimatet, såväl nu som i den närmaste framtiden.

Ett första steg kan förslagsvis vara att titta på andra EU-länders system och införa en nationell “klimatbiljett” som gör det enklare att åka kollektivt över hela Sverige med en och samma biljett till överkomliga priser. 

 

Vi uppmanar regeringen att vakna upp ur hypnosen som flygindustrin har försatt er i. Utsläppen måste minska på riktigt och politiska styrmedel behöver anpassas efter detta.


Erika Bjureby, Sverigechef, Greenpeace
Markus Mattisson, biträdande Sverigechef, Greenpeace

CHATTA: Försöker du flyga mindre?

Denna chatt är stängd.

  • Kristofer Forssblad-Olsson
    12 juni 2023

    Nu avslutar vi chatten för den här gången.

    Tacka alla ni som var med och tyckte till!

  • 12 juni 2023

    Jag flyger i princip inte alls, har flugit kanske 15 gånger max på 50 år. En del vänner flyger så många gånger på bara ett år. Helt onödiga resor. Förbjud nöjesresor och onödiga arbetsresor. Det mesta kan göras digitalt.

    Lena K
  • 12 juni 2023

    Tvärtom, vi måste flyga mer, vi måste öka utsläppen. Av rättviseskäl. Vi som inte flugit lika mycket som Erika och Markus, eller som Carl Bildt, har många, många flygmil kvar innan rättvisa uppnåtts. Ute i världen finns flera miljarder av oss som har många flygresor kvar att glädjas åt.

    Lars Johansson
  • 12 juni 2023

    Flyget står för 2,7% av de totala utsläppen. Var ser jag aktiviteter ifrån miljörörelsen som pratar om de andra 97,3%?

    Dags att titta på lågt hängande frukt istället för flyget.

    Magnus Petersson
  • 12 juni 2023

    Hej. Det tar en dag och 14 timmar att resa till malaga med tåg. Det är värt varenda krona du sparar in på miljön.

    Dessutom är det väldigt trevligt att resa med tåg, du träffar så mycket olika och nya människor, varav jag har fått många nya vänner att resa till på min semester.

    Tågen går från Stockholm och Göteborgs station, resan går vidare genom Tyskland och Frankrike. Vid gränsen mellan Frankrike och Spanien går resan på natten i tysthet för att undvika att man vaknar i sin sovhytt vid tågbytet. Spåren är lite smalare i Spanien, åtminstone när jag reste.

    Väl mött alla klimatmedvetna.

    Leif


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.