Flygskammen kommer inte rädda vårt klimat

Debattören: Så ställer vi om till ett grönare flyg – utan att sluta flyga

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-03-06

Centerpartiet har levererat resultat i Januariavtalet – krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle i flygtanken ska införas. Nu får vi stöd i en rapport författad av Maria Wetterstrand, skriver Rickard Nordin, Centerpartiet.

DEBATT. Utsläppen från våra transporter måste minska, inte minst från flyget. Dock kommer inte flygskam, som fanns med i Språkrådets nyordslista, rädda klimatet. Centerpartiet har levererat resultat i Januariavtalet – krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle i flygtanken ska införas. Nu får vi stöd i en rapport författad av Miljöpartiets före detta språkrör, Maria Wetterstrand.

Tar du elflyg eller bioflyg? Den frågan vill jag så snabbt som möjligt ska vara självklar att ställa. Vi vet att flygandet inom EU fortsätter öka. Den utvecklingen är helt oacceptabel så länge utsläppen inte samtidigt minskar – och några sådana tendenser ser vi tyvärr inte.

Centerpartiet var tidigt ute med förslag om att införa en obligatorisk inblandning av biobränsle, för mer förnybart i tanken på de flygplan som lyfter från svenska flygplatser.

Förutom att öka andelen förnybart i flygbränslet har vi också genom Januariavtalet fått igenom att det ska tas fram ett förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter och att Sverige ska ta ledartröjan för att omförhandla de internationella avtal och konventioner som sätter stopp för en beskattning av fossilt flygbränsle. Med våra förslag till styrmedel gynnas de bästa flygplansmotorerna, de smartaste innovationerna och de alternativa transportslagen.

Vår politik får stöd i den rapport som regeringens särskilda utredare, Maria Wetterstrand, överlämnade till miljöministern i måndags. I utredningen sätts målet att alla flyg som lämnar svenska flygplatser 2045 ska vara fossilfria. Fram till dess handlar det om att öka andelen förnybart bränsle successivt och därmed minska utsläppen. Det är helt i linje med Centerpartiets förslag och krav.

Centerpartiets fokus har hela tiden varit att vi måste genomföra effektiva åtgärder som möjliggör ett grönare flyg, med mycket mindre utsläpp från varje resa. Regeringens biljettskatt löser inte grundproblemet med utsläppen, eftersom den bara gör resan dyrare och inte grönare.

Därför är vi också glada att vi fått igenom att skatten ska göras om till en skatt på utsläpp. Det gynnar teknikutveckling och de som kan erbjuda en resa med lägre utsläpp. Alla kan nämligen inte ta tåget. Flyget kommer att behövas, både nationellt och globalt, därför är det extra viktigt att Sverige går före och visar vägen för omställningen.

Sveriges andel av de globala utsläppen är 0,2 procent. Vi behöver göra sådant andra vill, och kan, kopiera. Om vi inte får andra att följa efter spelar våra åtgärder tyvärr väldigt liten roll för klimatet.

Fossilt flyg ska inte behöva vara ett alternativ på kortare sträckor. Därför har Centerpartiet drivit på hårt för att tågtrafiken i hela Sverige ska förbättras.

I Januariavtalet har vi kommit överens om att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas. Kollektivtrafiken måste också bli mycket bättre och mer tillgänglig i norra Sverige, därför kommer det ske fortsatt utbyggnad av järnvägen där och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska snabbas upp.

För ett år sedan började BRA sälja gröna flygbiljetter vilket betyder att du som flygresenär ges möjlighet att göra ett aktivt val; fossilt bränsle eller förnybart biobränsle. Inom bara några år är det tekniskt möjligt att första elflygplanet är ett realistiskt alternativ.

Centerpartiet är garanten för att utsläppen är i fokus och att styrmedlen gör skillnad. Det är så vi ställer om till ett grönare flyg och ett bättre klimat.


Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson Centerpartiet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.