Jo, att ta körkort är orimligt dyrt i Sverige

Slutreplik från Benjamin Dousa om att förändra reglerna för körskolorna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-11-08

Timbro kommer alltid försvara företags rätt att få göra vinst. Men när körkortet blir orimligt dyrt, som ett direkt resultat av onödiga regleringar, hindras tusentals människor från att ta sig in på arbetsmarknaden. Slutreplik från Benjamin Dousa.

SLUTREPLIK. I en debattartikel replikerar Sveriges trafikutbildares riksförbund och Trafikutbildarnas riksorganisation min debattartikel om att lobbyism gjort svenska körkort rekorddyra.

De menar att det är en myt att körkortet är orimligt dyrt i Sverige. Sanningen är dock att regleringar gjort det svenska körkortet tredje dyrast i världen, och snittpersonen behöver lägga ungefär 20 000 kronor för friheten att köra bil.

 

Debattörerna menar att Sveriges trafikutbildare fyller en viktig funktion, bland annat för integrationen.

Det håller jag helt med om, och Timbro kommer alltid försvara företags rätt att få göra vinst. Men när körkortet blir orimligt dyrt, som ett direkt resultat av onödiga regleringar, hindras tusentals människor från att ta sig in på arbetsmarknaden.

 

I repliken bemöter man inte mina två konkreta reformer: att körkortet inte ska subventioneras genom CSN eftersom det gjort körkortet 500 kronor dyrare för alla och att riskettan gjordes obligatorisk 2006 trots att samma kunskaper rimligen bör ingå i teoriprovet.

Bara att ta bort de här två delarna skulle göra svenska körkort minst 1 000 kronor billigare utan att det äventyrar trafiksäkerheten.

 

Ytterligare en reform regeringen bör gå vidare med i den pågående utredningen om hur körkort ska bli billigare är att avskaffa tvånget på att alla körskolor måste ha en fysisk lokal. Förordningen som bestämmer att alla trafikutbildare måste ha en fysisk lokal för att få bedriva verksamheten kommer från 1998 och sedan dess har omvärlden blivit betydligt mer digital.

Lokalkostnader är tillsammans med kostnader för arbetskraft och bilar den enskilt största för en körskola, men samtidigt kan man fråga sig varför en fysisk lokal är nödvändig för exakt alla.

Lokalkravet hindrar körskolor från att erbjuda nya tjänster som att körskoleläraren kommer hem till eleven, eller till elevens studie- eller arbetsplats, för att på så sätt minska kostnaderna och förhoppningsvis göra priset mot kund mer attraktivt.

 

Till skillnad från vad mina motdebattörer påstår menar jag inte att trafikutbildare är giriga. Det jag menar är att Sveriges trafikutbildares riksförbund lobbat igenom regelverk som hindrar nya aktörer från att komma in och därmed höjer priserna för att ta ett körkort.

Skulle exempelvis deras krav på att alla som vill övningsköra vara tvungna att ha en bil med dubbelkommando gå igenom, skulle det i praktiken innebära slutet för privat övningskörning. Och det skulle i sin tur göra körkortet tiotusentals kronor dyrare att ta. Det vore dåligt för Sverige.


Benjamin Dousa, vd Timbro

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.