S, ni vet att lagen inte stoppar sparkcyklarna

Replik från Daniel Helldén om stöket på våra gator

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-09-19

Det är inte så att staden ensidigt kan införa tillståndsplikt för elsparkcyklar, som Jan Valeskog gör sken av – och det vet han, skriver Daniel Helldén.

DEBATT. Elsparkcyklarna innebär både möjligheter och utmaningar i den täta staden, inte minst för äldre och personer med funktionsnedsättningar, som ofta har det särskilt svårt att ta sig fram i stadsmiljön.

Teknikutveckling och innovationer i staden är generellt något bra och positivt, men det behövs regleringar och tydliga åtgärder för att skapa ordning och reda.

Just därför har vi konstruktivt och pragmatiskt verkat för bra lösningar gällande elsparkcyklarna sedan de först dök upp i Stockholm för över ett år sedan. Vi hade tidigt dialog med de företag som valde att placera ut elsparkcyklar i staden, vår avsiktsförklaring har blivit en föregångare som kopierats av många andra kommuner i Sverige och jag var som trafikborgarråd först med att presentera konkreta förslag på lagändringar i DN Debatt förra veckan (11/9).

Det är märkligt att, som Socialdemokraternas Jan Valeskog, ställa dessa nödvändiga åtgärder mot varandra. Som stad ska vi fortsätta utveckla dialogen med bolagen, följa upp avsiktsförklaringen och kraftfullt verka för att regeringen ger oss verktygen att skapa ordning och reda. Alla delar behövs.

Däremot är det inte så att staden ensidigt kan införa tillståndsplikt för elsparkcyklar, som Jan Valeskog gör sken av.

För det första är det aldrig staden som är ansvarig myndighet för tillståndsplikt enligt ordningslagen. Det är polisen. För det andra är polisens besked till Stockholms stad tydligt: I sitt besked till staden 16 augusti i år anger polisen att de företag som ställer ut elsparkcyklar ”inte kan anses falla in under ordningslagens regler i 3 kap ordningslagen”.

Med andra ord anser polisen alltså inte att det finns lagrum för att kräva att elsparkcykelföretagen ska söka ett tillstånd för att få ställa ut elsparkcyklar på gatorna. Om polisen skulle ändra denna bedömning är jag den förste att välkomna en sådan svängning.

Jan Valeskog hänvisar ofta till hovrättsråd Kazimir Åberg som säger till SvD att ”som jag bedömer det räcker det med att fråga Polismyndigheten. De bestämmer formellt om tillstånd”.

Det är alltså exakt detta Stockholms stad gjort – och fått nej. Det är sammantaget smått häpnadsväckande att Jan Valeskog gör sig till expert kring ordningslagen och låtsas som att han inte känner till den juridiska bedömning som polisen har gjort, vilket råkar vara samma bedömning som görs av den expert han själv tidigare brukat hänvisa till.

Nej, det behövs lagändringar. Jag har föreslagit att regeringen skyndsamt ändrar lagstiftningen så att det blir tillståndspliktigt att ställa ut elsparkcyklar, men även att staten ändrar lagen om vägtrafikdefinitioner så att elsparkcyklar blir en egen kategori fordon, något som skulle göra så att Stockholms stad fick rätt att kunna sätta upp en skylt om parkeringsförbud specifikt för elsparkcyklar på platser där många människor rör sig och det lätt blir rörigt.

I stället för att kämpa i motvind gällande den juridiska bedömningen trots att han blivit överbevisad så skulle det göra mer skillnad i sakfrågan om Valeskog själv uppvaktade den socialdemokratiska infrastrukturministern och efterfrågade dessa lagändringar.

Stockholms stads besked till regeringen är nämligen starkare när majoritet och opposition drar åt samma håll.


Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här